ligfietsen bij storm
Toran
2004-02-02 02:19:43 UTC
Hi,

De laatste twee dagen waait het hier met snelheden tussen de 80 a 110
km per uur. Ik ga daar door met mijn bukker, maar eind februari
ontvang ik mijn Optima Lynxx.

Nu, op mijn bukker valt stormweer niet mee. Kopwind gaat nog, maar
zijwind is verschrikkelijk.
Het is mijn eerste keer dat ik te maken krijg met dergelijk stormweer,
dus verdere ervaring ontbreekt mij.
Ik vraag me eigenlijk af wat ik mag verwachten van een ligfiets in
stormweer.
Valt zijwind goed te controleren?
Wat met rukwinden?
Kortom, hoe gedraagt een ligger zich in de stormwind? en als er nog
Lynxx-rijders zijn met ervaringen hierover?

Groetjes,

Toran
Mark van Gorkom
2004-02-02 15:58:39 UTC
Ik vraag me eigenlijk af wat ik mag verwachten van een ligfiets in stormweer.
Eigenlijk nooit last mee gehad (en ik rij al zo'n 13 jaar ligfiets,
bij elk weer, ook in Ierland). Afgelopen najaar, toen het zo stormde
dat iedereen geadviseerd werd thuis te blijven 20km naar huis gefietst
met een geleende ligger, en dat is dan niet echt relaxt, maar meer
omdat je geen krassen op andermans fiets wil maken. Rij nu Baron, maar
m'n vorige ligger was een Streetmachine (hoog en vrij kort) met grote
koffer achterop, en windscherm voor, en zelfs daarmee me nooit
ongerust gevoeld, al kon je daarmee bij forse zijwind ong.20 graden
tegen de wind inhangen...
Lynx heb ik nooit gereden geloof ik, maar de meeste Optima's zijn
behoorlijk richtingstabiel.
Nog een reden om bij storm en gladheid de ligfiets te nemen: mocht het
ooit mis gaan val je een stuk minder hard.

m.v.g.,M.v.G.

P.S.: wel 1 keer bijna omgeblazen toen ik stil stond, met enkel een
hand aan de grond.
s.de.visser
2004-02-10 23:07:36 UTC
Post by Mark van Gorkom
[...]
bij gladheid zit ik toch echt liever op een gewone fiets. Daarmee kun je
gewoon sneller en beter corrigeren. Bij wind prefereer ik de ligfiets, in
mijn geval een hurricane. Minder hard vallen? Ik betwijfel het. Je valt wel
van minder hoog, maar je fietst toch al snel 10 km harder en bij een val
schraapt toch al snel een volle beenlengte over het asfalt. Ik vond het
ieder geval geen fijne ervaring die keer dat ik bij een glad wegdek onderuit
ging.

Sjaak
Mark van Gorkom
2004-02-11 16:48:49 UTC
Post by s.de.visser
Post by Mark van Gorkom
[...]
Hoe je valt ligt ook aan het model (lig)fiets: met de Streetmachine
(en anderen met omhooggebogen onderstuur) dient het stuur als
valbeugel, en kun je bij ong. 35 onderuit gaan zonder daar iets van te
voelen, als je handschoenen draagt (been there done that). Met de
baron val ik op m'n billen/dijen, dus heb ik nu nomex kniestukken
achterop m'n fietsbroeken zitten. Sindsdien is onderuitgaan met de
Baron ook bij 40 geen drama. De laatste keer dat ik met de Brompton
onderuitging landde ik dermate ongelukkig op knieen en ellebogen dat
ik twee weken weinig kon doen met die gewrichten...
Maar: op een ondergesneeuwd en vastgevroren fietspad neem ik ook
liever een rechtopfiets met grote wielen, alleen heb ik die niet
meer.

Mark - aan het sparen voor een velomobiel - van Gorkom.

André Somers
2004-02-06 19:28:11 UTC
Post by Toran
[...]
Ik heb niet zo heel veel ervaring, maar het grootste probleem met een
ligfiets is dat je moeilijk even snel je evenwicht kan corrigeren, omdat je
met je rug "vast" zit op de fiets. Dat heeft me bij gladheid wel eens
parten gespeeld. Inderdaad val je minder ver, dus dat scheelt al weer.
Waarom ga je het niet gewoon een stukje proberen buiten?

André
Michiel
2004-02-09 16:41:17 UTC
Mijn ervaring is dat je op een Thys (222) erg goed tegen de wind kunt
hangen. Maar omdat je niet constant ligt is het sowieso makkelijker
corrigeren dan met een permanente ligger.

Michiel - Thys met 120 snek of Zephyr -