Ventilatie
Michiel
2003-08-22 08:21:50 UTC
Kan iemand mij iets vertellen over verbeterde ventilatie?

Kan je gaten boren in het kuipje?
Zo ja, waar dan vooral niet
Helpt het?
Werkt open schuim echt veel beter?
Zou zo'n kralenzitting voor in de auto ook werken?

Ik heb wel eens, lang geleden, iets gelezen over iemand die alleen een rand
schuim had gemonteerd die (hoet heet dat?) je lendenen ofwel de alleen je
rug aan de rand ondersteunt. Het leek heel onconfortabel, maar was het niet.
Iemand ervaringen?

Groet, Michiel
Anneke
2003-09-13 06:13:05 UTC
Hoi Michiel,

Gaten boren in de zitting kan, schijnt ook wel te werken. Waar je wel
of niet kan boren hangt natuurlijk af van welk zitje je hebt. Het
enige dat ik zeker weet dat je niet moet doen: bij een
hard'schaal'zitje van kunststof of carbon nooit boren in de twee grote
'groeven' aan de achterkant. Dan scheurt íe binnen de kortste keren
aan stukken. Je zou eens bij zelfbouwer-pagina's kunnen kijken wat
mensen al geprobeerd hebben.
Verder heeft gaten boren natuurlijk pas zin als je matje zelf lucht en
water doorlaat.
Over open schuim (met hoes) ben ik zelf erg tevreden, maar meer over
het comfort dan over de betere ventilatie, vergeleken met andere
matjes die ik heb gehad.
Er is wel een matje dat claimt goed te ventileren. Je legt dit bovenop
je eigen matje. Het heet 'ventisit'. Kijk eens op ligfiets.net bij de
accesoires. Ik ben wel eens gebruikers tegengekomen die er tevreden
over waren maar heb zelf geen ervaring mee.

Volgens mij valt er wel wat te verbeteren ten opzichte van een
heleboel standaardzitjes maar een bezwete rug zal je volgens mij nooit
helemaal weten te voorkomen.

Succes met je zoektocht en je boormachine!
groetjes,

Anneke
Groet, Michiel
eric van galen
2003-10-05 21:32:04 UTC
Ja het is mogelijk om in je zitje te boren maar doe het in de middellijn en
tussen de bevestechings punten
ik heb dit op mijn flevo-bike/trike gedaan en het bevalt
of neem een chaise zifting
eric
Groet, Michiel
pete
2003-10-07 11:31:05 UTC
Post by Anneke
Post by Michiel
rug aan de rand ondersteunt. Het leek heel onconfortabel, maar was het
niet.
Post by Anneke
Post by Michiel
Iemand ervaringen?
Groet, Michiel
Heb een matje van Rainbow. Ongelooflijk hoe het ventileert! Zelfs met
die hittegolf van een tijdje terug niks natte rug! Moet wel zeggen dat
ik met een challenge zitje rij (taifun) dat heel erg veel
ventilatiegaten heeft. Heb het Rainbow-kussen rechtstreeks op het
alu-zitje gelegd, werkt perfekt.

liggende greoten, peter