Fiets afstellen
u***@gmail.com
2007-04-22 17:06:19 UTC
Dag,

Mede door het verhaal over de cranks op http://docs.google.com/Doc?id=d5t5hkm_4hqsfbr
ben ik weer eens aan het denken gezet over de afstelling van mijn
fiets (een oude M5 28/20 (streetlegal?)) opdat mijn lengte (zeg 1
meter 90+) er efficient op kan rijden.

Is er ergens info te vinden of kan iemand me vertellen wanneer de
28/20 in de lengterichting optimaal is afgesteld? Moet ik zittend net
goed de trapper het verst van me af kunnen bereiken? (ongeveer zoals
vroeger op een bukfiets)
Is het handig de bestaande ketting te verlengen of gelijk maar te
vervangen?

En over de cranks? Wat is wijsheid?
Ik ben geen sportman, ben slank gebouwd en rijd hoofdzakelijk
recreatief. Kruisend op tot nu toe iets boven de 20 KM/uur verplaats
ik me het prettigst, de snelheid mag natuurlijk omhoog.
Is er met betrekking tot mijn lengte nog een indicatie mogelijk qua
optimale crank-lengte? En/of te kiezen materiaal? (er zit op de fiets
een set Shimano hang/sluitwerk)

Uw wijsheden zijn welkom!

Groeten,
Udo
Arnold Ligtvoet
2007-04-22 20:56:47 UTC
Post by u***@gmail.com
[...]
Je moet zittend op de fiets met je trapper in de verste stand nog met je
hak de trapper kunnen raken met overstrekte knie. Dit betekent dat je
namelijk met de tenen net de knieen niet overstrekt en dat werkt het beste.
Post by u***@gmail.com
En over de cranks? Wat is wijsheid?
De standaard cranks zouden redelijk oke moeten zijn, maar er zijn mensen
die het prettiger vinden om met kortere cranks te rijden. Daar is geen
zinnig woord over te zeggen en je kan dat alleen uitvogelen door het te
proberen.
Post by u***@gmail.com
Uw wijsheden zijn welkom!
Probeer het ook even op de ligfiets.net mailinglist. Daar wordt meer
gelezen en gepost dan hier.

Groet,
Arnold.