windschermen op ligfietsen?
hubert pellikaan
2003-12-03 14:18:00 UTC
Hoi,

Ik wil eigenlijk weer een ligfiets gaan rijden voor woon werk, maar
tot mijn verbazing zie ik hier nooit mensen met een windscherm
rondrijden. Ik heb eens een tijdje rond gereden op een zelfgebakken
ligfiets waarop ik een redelijk aerodynamisch windscherm op had
gezet. Het leek nogal op een middeleeuws ridderschild, maar het werkte
wel. Verrassend was vooral dat je bij de meeste windrichtingen droge
benen hield en dus aan een regenjasje genoeg had. In nederland waar we
ook weleens regen hebben is dit vrij prettig. Een en ander zou
inmiddels wel wat fancyer uit mogen zien dan hoe ik dat toen geklust
had, zoals je in engelse of amerikaanse nieuwsgroepen ziet.

Heeft iemand ervaring met moderne windschermen voor ligfietsen en weet
iemand of er dealers zijn die moderne en aerodynamische windschermen
voor ligfietsen verkopen?

Hubert Pellikaan
Murkha
2003-12-03 14:40:56 UTC
Post by hubert pellikaan
Een en ander zou
inmiddels wel wat fancyer uit mogen zien dan hoe ik dat toen geklust
had, zoals je in engelse of amerikaanse nieuwsgroepen ziet.
Kun je ook de naam van die nieuwsgroepen geven? Alvast bedankt!
Mvg, Valère
Roos Eisma
2003-12-03 14:42:55 UTC
Post by hubert pellikaan
Heeft iemand ervaring met moderne windschermen voor ligfietsen en weet
iemand of er dealers zijn die moderne en aerodynamische windschermen
voor ligfietsen verkopen?
Bedoel je zoiets?

http://www.ligfiets.net/accessoires/type.php3?id=239

Geen persoonlijke ervaring ermee, maar het ziet er wel modern uit :)

Roos
hubert pellikaan
2003-12-11 15:00:09 UTC
Post by Roos Eisma
http://www.ligfiets.net/accessoires/type.php3?id=239
Geen persoonlijke ervaring ermee, maar het ziet er wel modern uit :)
Roos
Hoi,
modern inderdaad, het verschil met het bikken ridderschild is
opmerkelijk. Doe jij aan ligfietsen?

Ik las daar in de recentie dat het zicht bij duister&ontij knudde is.
Dan moet er wellicht een dynahub in het voorwiel met goed lampje. Nu
rij ik met de bukfiets regelmatig bijna de sloot in bij gebrek aan
lantarenpalen met dus alleen wat ledjes.

En dan rij je met de bukfiets geen 40!

Hubert
Roos Eisma
2003-12-13 13:17:07 UTC
Post by hubert pellikaan
modern inderdaad, het verschil met het bikken ridderschild is
opmerkelijk. Doe jij aan ligfietsen?
Recentelijk bekeerd...
Vriendje heeft een HPVelotechnik Streetmachine die ik zo nu en dan leen.
En nu wil hij hem terug dus ik ben aan het rondkijken ;)
Hoog op de lijst staat de HPVel Grasshopper die in Maart uitkomt, ook
omdat de lokale [1] dealer die heeft. Maar we komen in februari ofzo een
keer een lang weekend naar Nederland en dan wil ik wat meer modellen
uitproberen, tot nu toe is dat beperkt tot de Streetmachine, de
Speedmachine en een of andere trike.

[1] Lokaal is relatief... hij zit in een buitenwijk van Glasgow, anderhalf
uur per trein en een uur fietsen vanaf hier.

Roos
hubert pellikaan
2003-12-20 21:53:11 UTC
Post by Roos Eisma
[1] Lokaal is relatief... hij zit in een buitenwijk van Glasgow, anderhalf
uur per trein en een uur fietsen vanaf hier.
per ligfiets nog iets langer. heb er in july geen recumbents gezien
overigens.

Ga jij veel harder op zo'n ding dan op de bukfiets? Mijn bak&braad
produkt ging best een beetje vlot, maar niet bijzonder. Op een
huurfiets in B aan zee was het tempo ook niet verbluffend. Aan de
andere kant liep ik laatst op een ligger in met 35; helaas hij zag me
in de spiegel, begon uitgebereid te schakelen en hoewel de acceleratie
knudde was vertrok hij ergens flink boven de 45 voorgoed uit het
gezicht, mij hijgend en zwetend achterlatend.

Afijn ik vroeg me af of er geen handig formuletje voor is in de trant
van:
Vlig=Vbuk*(1+a+b+c), waarbij a =0.1 bij klipdalen en -.2 bij gladde
zolen etc.

Hubert
Mark van Gorkom
http://www.kreuzotter.de/deutsch/speed.htm
hubert pellikaan
2003-12-22 13:31:48 UTC
Post by Mark van Gorkom
http://www.kreuzotter.de/deutsch/speed.htm
Dit is geen reclame voor ligfietsen,

Volgens dit v erhaal gaat de bukfiets 3 km/uur sneller dan een
non-racer ligfiets. Althans bij mijn maten: 192 cm 85 kg. wel een gaaf
programmatje!!

Hubert
Roos Eisma
2003-12-22 13:40:26 UTC
Post by hubert pellikaan
Post by Roos Eisma
[...]
Ze zijn hier een stuk zeldzamer dan in NL. Wat dus ook betekent dat er
weinig dealers zijn en dat het aanbod van de dealer hier niet echt tgroot
is.
Post by hubert pellikaan
Ga jij veel harder op zo'n ding dan op de bukfiets? Mijn bak&braad
"Hangt er vanaf"
Bergaf gaat het heel erg veel sneller, en je kunt bochten sneller nemen.
Bergop is het trager. En de ligfiets die ik nu gebruik is gebouwd voor
touren, dus niet erg laag, vrij zwaar, en alles erop en eraan
(bagagedragers, hubdynamo, spatborden, etc).

Roos
hubert pellikaan
2004-01-02 16:02:03 UTC
Post by Roos Eisma
[...]
Bergop ben ik altijd langzaam, althans langzamer dan mijn licht
anorektische fietsvrienden. tussen utrecht en weesp zijn echter geen
bergen van betekenis. Wat ik uit het rekenprogrammatje begrijp gaat
een bukfiets in triathlonhouding net zo snel als een korte niet race
ligfiets. Utrecht uit gaat over de amsterdamse straatweg, voor kenners
geen ideaal racetraject (afslaande auto's, mensen die achteruit het
fietspad opstappen etc). Hierdoor vallen dingen als lowracers
eigenlijk af, tenzij met kreukelzone en rolbeugel.

Overigens maakt gewicht volgens mij niet erg uit behalve bergop dan;
ik heb dan ook een verschrikkelijk zware stalen racefiets

Ik dacht eigenlijk dat ligfietsen a-la flevobike 45 gingen als je op
een gewone racer 30 rijdt, dat lijkt volgens dat programmatje dus
buitengewoon optimistisch :(

hubert, de beste wensen voor 2004 overigens!

Dirk (news)
2003-12-04 09:01:52 UTC
Ik heb enkele jaren rondgereden met een streamer ( rechtstreeks gekocht van
de fabrikant, HP Velotechnik ) op mijn M5 28/26. Het klopt inderdaad dat je
bene droog blijven in de regen als je een redelijk vaartje aanhoudt (meer
dan 25km/u). Windvoordeel heb je er niet van, maar het is wel wat warmer:
sinds kort rij ik rond op een Nazca Fiero, zonder die streamer, en ik heb nu
sneller last van koude voeten, ... De wind blaast nu ook sneller in mijn
broekspijpen (broekspelden helpen hier wel tegen).
Het belangrijkste nadeel van de streamer is dat je zicht er iets door
verminderd: het is niet de bedoeling dat je er door kijkt, maar wel er over.
Door het meest horizontale gedeelte (boven je benen), kan je zelfs niets
zien, en bij mist kan je er helemaal niets door zien: het scherm slaat
volledig aan. Je voeten moeten dus een stuk lager staan dan je hoofd om hier
weinig last van te hebben. Dit is misschien een reden dat amerikanen dit
soort schermen vaker gebruiken.

Voor de rest ging het monteren-demonteren vrij vlot, maar het er onderweg
afhalen en oprollen en opbergen, zoals soms gesuggereerd wordt, dat heb ik
nooit gedaan: te omslachtig, en te groot.

Tenslotte zijn die dingen niet goedkoop; de Streamer kost momenteel iets van
een 329 EURO (http://www.hpvelotechnik.com/shopping/preisliste09_e.html),
en de versie van AZUB 250 EURO (http://www.azub.cz/english/windshielt.asp)

Dirk Smits
Hubert Pellikaan
Bruno Van den Bussche
2003-12-04 21:55:50 UTC
Ik heb enkele maanden met een streamer gereden. Voordeel is inderdaad
dat je niet met een natte broek en schoenen aankomt. Nadeel is dat hij
erg windgevoelig is. Je wordt gemakkelijk een meter opzij geblazen.
Als het fietspad maar een meter breed is, wordt dat dus
levensgevaarlijk. De enige veilige oplossing is dan een velomobiel
(met drie wielen). En zelfs daar leggen de rijders bij stormige winden
extra gewichten op de bodem (zoals flessen water). Ik heb de streamer
na een jaar verkocht.
Als je toch op twee wielen wil blijven rijden lijkt me een goed
regenpak met schoenovertrekken beter.
Dirk (news)
2003-12-05 08:34:21 UTC
Ik heb van die zijwindgevoeligheid niet veel gemerkt.
Wel heb ik zelden tot nooit langs drukke wegen met vrachtwagens, ...
gereden: mijn normale tocht is 20 km grotendeels over de dijk langs een
kanaal. Felle zijwind is steeds lastig, maar ik had er niet veel extra last
van met de streamer op de fiets.

Nu gebruik ik de streamer niet meer omdat ik met een lagere fiets (nazca
Fiero ipv m5 28/26) rij, en denk dat ik er niet vlot meer over kan kijken,
maar ik zal het nog wel eens proberen als ik volledig gewend ben aan deze
fiets.

Een laatst nadeel dat ik in mijn vorige mail niet vermelde is de
'krasgevoeligheid'. Het windscherm is uit een soort plexiglas gemaakt, en
dit is erg zacht. Hiermee bedoel ik dat er snel krassen op staan.

Dirk
Mark van Gorkom
2003-12-05 13:22:19 UTC
Post by Dirk (news)
Ik heb van die zijwindgevoeligheid niet veel gemerkt.
Felle zijwind is steeds lastig, maar ik had er niet veel extra last
van met de streamer op de fiets.
Ligt misschien ook wel aan de fiets, en wat er verder op zit; een kale
fiets met enkel een Streamer voorop heef zijn zijwindaangrijpingspunt
(scrable!) voor zijn zwaartepunt, en draait dus bij elke windstoot van
de wind af. Heb je achter grote tassen (of zoals bij m'n vorige ligger
een grote stroomlijnkoffer) dan draait ie tegen de wind in en blijft
min of meer rechtuit rijden. Alleen heb je dan wel zoveel "windvang"
dat je bij windkracht 8 zo'n 20,30 graden tegen de wind in hangt.
Ben met Streetmachine met Streamer en bagagepunt uitgebreid door
Ierland gefietst (waar het wel eens waait) en de fiets was altijd
volledig beheersbaar. Wel een keer na 10km tegenwind misselijk van de
inspanning afgestapt; was wel blij dat ik geen rechtopfiets bij me
had...
Post by Dirk (news)
Een laatst nadeel dat ik in mijn vorige mail niet vermelde is de
'krasgevoeligheid'. Het windscherm is uit een soort plexiglas gemaakt, en
dit is erg zacht. Hiermee bedoel ik dat er snel krassen op staan.
Het is polycarbonaat als ik me niet vergis, maar dat van die krassen
klopt wel. Verder niet erg, je kijkt er normaal toch overheen. Ik
placht overdag nog wel eens het ding verder omhoog te schuiven, zodat
je er doorheen kijkt (alle krassen zaten voorop).

Nog een voordeel v/d Streamer: je kunt er mooi een doorzichtige
kaartenmap onder plakken, en een GPS op monteren.

m.v.g.,M.v.G.
hubert pellikaan
2003-12-11 15:48:41 UTC
Post by Mark van Gorkom
placht overdag nog wel eens het ding verder omhoog te schuiven, zodat
je er doorheen kijkt (alle krassen zaten voorop).
dat ding wat ik ooit gebruikte, het MKII model was van blik, model
Ivanhoe. je keek er toch overheen. Eerst gebruikte ik toen een motor
schermpje van plexiglas, maar bij parkeren op het station sneuvelde
die.

Overigens wel het voordeel van een bak en braadfiets, daar zijn weinig
dieven voor.

Logisch dus. Hubert
hubert pellikaan
2003-12-12 09:40:31 UTC
[...]
Juist

Ik begrijp dat je bij wind +duister + tegenliggende auto een
verrassende slootkans hebt. Het begint te lijken op per auto
zonder&wissers&koplampen&witte streep rijden.

Zwembroek aan! (volgens mij heb nog ergens een wetsuit)

Hubert
hubert pellikaan
2003-12-15 08:55:24 UTC
Post by Bruno Van den Bussche
Als je toch op twee wielen wil blijven rijden lijkt me een goed
regenpak met schoenovertrekken beter.
Nu is dat de normale racekleding op de bukfiets. Dat wordt wel nat,
maar is savonds weer droog. Als je hard fietst krijg je het vanzelf
warm, alleen de eerste 10 minuten zijn soms een ellende.
Vooralsnog zijn de sanitaire eisen op het werk laag, zodat je met
natte haren en verfrommelde kleren wegkomt. Een fiets is kennelijk
toch geen auto.