rolweerstand 2 vs 3 wielers
Boco Merci
2007-08-29 09:15:11 UTC
Ik twijfel tussen de aanschaf van een 2-wieler en een 3-wieler. Op een 2
wieler heb ik een proefrit gemaakt. Rijdt op zich lekker, maar starten bij
groen licht op een kruizing bij druk verkeer is bij mij nog een hachelijke
slingerpartij.
Ik kan me voorstellen dat een driewieler zwaarder trapt zodra de wielen
(net) niet helemaal parallel staan en ik mag mijn knieen niet zwaar
belasten.

Graag jullie input.
DickyDick
2007-08-29 11:55:38 UTC
Post by Boco Merci
[...]
Dat wegrijden bij een verkeerslicht of welke ander stopplaats dan ook,
dat leer je vrij snel. Dus dat behoeft geen belemmering te zijn.

En een drie-wieler trapt niet echt zwaarder dan een twee-wieler en wat
betreft het over belasten van je knieën, gewoon een ligt verzet
schakelen en een trap frequentie van minstens 100 aanhouden.
Dan kan het bijna niet fout gaan.

Succes met je keuzes
DickyDick
Boco Merci
2007-09-03 11:06:55 UTC
Post by DickyDick
[...]
Dank DickyDick,

Ik merk dat jouw advies ook op een gewone fiets al prima werkt. En
driewielers zijn wel een stuk duurder. Ik las ook dat wegen vaak wat schuin
lopen vanwege de afwatering. Ik heb er extra op gelet toen ik met mijn
gewone fiets het traject aflegde. Er zit een behoorlijk schuin stuk bij,
maar het val op het oog niet tegen. Op andere plaatsen kan het wel
langdurig scheef zijn.

Boco
Jaap Boomsma
2007-08-30 18:19:58 UTC
Post by Boco Merci
[...]
Ja een 3 wieler is altijd een stuk beter en gemakelijker maar ook duurder.
Post by Boco Merci
Ik kan me voorstellen dat een driewieler zwaarder trapt zodra de wielen
(net) niet helemaal parallel staan en ik mag mijn knieen niet zwaar
belasten.
In theorie zou dat zo zijn in de praktijk is dat vaak anders.

Maar je mag de fiets toch ook met( hulpmotor) traponderstreuning gebruiken,
dan merk je niets van het
trappen,laat staan knieen belasten.

Vriendelijke groet Jaap
Graag jullie input.
Boco Merci
2007-09-03 11:09:30 UTC
Post by Jaap Boomsma
Post by Boco Merci
[...]
Dank voor je reactie,

Als er weinig wind staat redt ik het voor woon-werkverkeer wel op een
gewone fiets en dus zou trapondersteuning voor de dagen met veel tegenwind
geen gek idee zijn.

Boco
Jaap Boomsma
2007-09-07 21:50:10 UTC
Post by Boco Merci
Post by Jaap Boomsma
Post by Boco Merci
[...]
Zat daar even over te denken nam aan dat je het beetje toespoor bedoelt van
de twee wielen (stuur of achter wielen ,maar dat hoeft bij een redlijke
lagering toch maar een paar milimeter te zijn?

Vroeg het me af hoe het dan komt dat ik de driewieler hier toch net zo of
lichter vind rijden vergeleken met een gewone fiets .

Dus maar even steeds uitgeprobeert (bij gebrek aan goede meetinstumenten)

Duurde een hele tijd maar kwamen er toch achter waar dat in zat (nooit zo
bekeken).

Bij de tweewieler heb je twee nadelen die eigenlijk bij gebruik helemaal
niet op vallen.

Ten eerste moet je je in evenwicht houden dat kost energie ,hoeveel dat per
uur is weet ik helaas niet.
Ten tweede kan je niet rechtuit rijden dus moet je achter elkaar het
voorwiel heen en weer bewegen.
Post by Boco Merci
Post by Jaap Boomsma
[...]
Ja,dat komt in nederland helaas te veel voor,maar ook daarnaast is het
handig ,er is alleen nog moeilijk aan te komen aan iets wat goed werkt.
Is eigenlijk heel vreemd want voor de wet mag het vrij in nederland
(zolang het duurt) .
Post by Boco Merci
Boco