NVHPV en de LML
Mars
2011-09-06 13:12:03 UTC
Wat is de relatie tussen de NVHPV en de mailinglijst. Is de lml een open
discussieplatform of is het een door het bestuur van de NVHPV
gecontroleerd propagandakanaal?

/Mars
ga toch fietsen, dat is pas stil ...
Thijs van Keulen
2011-09-06 13:16:42 UTC
Het pretendeert het eerste te zijn, maar is in de praktijk blijkbaar toch het tweede
Oscar
2011-09-19 15:17:25 UTC
Post by Mars
Wat is de relatie tussen de NVHPV en de mailinglijst. Is de lml een open
discussieplatform of is het een door het bestuur van de NVHPV
gecontroleerd propagandakanaal?
c) geen van beide.

Het is voor zover ik weet een privaat gerunde mailinglist zonder
statuten, stemprocedures, inspraakregelingen of wat dan ook.

Ik snap je term "propagandakanaal" niet helememaal. Waar wordt er
propaganda voor gevoerd? Welke mening wordt ons opgedrongen?
[J|O|R] <- .signature.gz
Mars
2011-09-20 06:38:33 UTC
Post by Oscar
Het is voor zover ik weet een privaat gerunde mailinglist zonder
statuten, stemprocedures, inspraakregelingen of wat dan ook.
Je zou je natuurlijk ook in de geschiedenis van de lijst kunnen verdiepen. De huidige lml is geen initiatief van de huidige beheerders, maar bij toeval bij hen terecht gekomen. Dat ze de lijst blijkbaar als hun privébezit beschouwen baart mij nog het meeste zorgen.
Post by Oscar
Ik snap je term "propagandakanaal" niet helememaal. Waar wordt er
propaganda voor gevoerd? Welke mening wordt ons opgedrongen?
Propagandakanaal als in een medium dat door middel van censuur van de 'juiste' inhoud wordt voorzien.

/Mars
Oscar
2011-09-20 07:45:30 UTC
Post by Mars
Post by Oscar
[...]
Ack. Maar waar vind ik die?
Post by Mars
De huidige lml is geen initiatief van de huidige beheerders,
maar bij toeval bij hen terecht gekomen. Dat ze de lijst blijkbaar als
hun privébezit beschouwen baart mij nog het meeste zorgen.
Dat, of ze nemen hun verantwoordelijkheden te serieus.
Post by Mars
Post by Oscar
[...]
Geen vlaggetje = goed, vlaggetje = fout, dat soort dingen?

Of is het meer persoonlijk?
[J|O|R] <- .signature.gz
Mars
2011-09-20 12:13:00 UTC
http://lijst.ligfiets.net/

Zie met name de oprichtingsmail uit 1996 http://lijst.ligfiets.net/ligfietslijst1996-1998/1996/nlhpv9600472.html
Post by Oscar
Post by Mars
[...]
Ik kan het niet bijzonder serieus noemen de wijze waarop ik door hen behandeld ben.
Post by Oscar
Post by Mars
Post by Oscar
[...]
Niks persoonlijk. Ik loop al sinds 1998 op de lijst mee en heb het een en ander zien veranderen. Gevoelige onderwerpen mogen niet meer besproken worden op de lml. Dat varieert van de doelstellingen van de NVHPV, via privacy op de lijst tot het moderatiebeleid van de lml zelf. Zelfs wetenschappelijke discussies moeten soms op basis van meningen in plaats van feiten gevoerd worden. De zogenaamde achtergrondlijst is tot nog toe een middel gebleken om een 'ongewenste' discussie te smoren, soms zelfs binnen 1 dag.

/Mars
Oscar
2011-09-21 00:38:52 UTC
Post by Mars
Post by Oscar
Ack. Maar waar vind ik die?
http://lijst.ligfiets.net/
Zie met name de oprichtingsmail uit 1996
http://lijst.ligfiets.net/ligfietslijst1996-1998/1996/nlhpv9600472.html
Dat mailtje beschrijft enkel de oprichting. Wel aardig om te zien dat
"de lijst" in welke vorm dan ook, langer bestaat dan deze groep.

Is er niet ergens ook een samenvatting te vinden van de levensloop van
de lijst van 1996 tot nu toe? Of dan in ieder geval de punten die jij
belangrijk vind? Dat het beheer in de loop der jaren gewisseld is, lijkt
me op zich wel logisch, maar wat was er zo bijzonder dat ik me erin moet
verdiepen om de situatie te begrijpen?

Je gaat toch niet van me verlangen dat ik even 15 jaar aan mails
doorlees om het zelf te zien, hoop ik. Nog afgezien van de vraag of
alle belangrijke gebeurtenissen wel gearchiveerd zijn..
Post by Mars
[...]
Allemaal off-topic op een lijst waar over ligfietsen gepraat wordt. Niet
direct censuur, meer redelijk beheer. Er is zelfs een achtergrondlijst
opgericht om deze discussies voort te kunnen zetten. Deze lijst is net
zo toegankelijk als de hoofdlijst, dus wat is nou toch het probleem?

Ik zie net in de oprichtingsmail van 1996 dat De lijst vooral bedoeld is
om over ligfietsen te praten. De onderwerpen die jij noemt, gaan hooguit
indirect over ligfietsen. Goed, ze gaan over de lijst, dus het standpunt
dat ze op de lijst gevoerd moeten worden is ook wel te verdedigen. Maar
ook deze verdediging kun je voeren op... de achtergrondlijst. Als je die
discussie dan wint, kan de achtergrondlijst alsnog opgeheven worden.

Merkt dan niemand dat er genoeg mensen zich wel storen aan ellenlange
hoogoplopende discussies die helemaal niks met ligfietsen te maken
hebben? Natuurlijk kunnen die mensen ook leren omgaan met killfiles en
procmail, maar dan los je het probleem aan de andere kant op. Daarvoor
moeten een hoop mensen dan ook nog eens een kunstje leren, dus wat is
dan makkelijker: off-topic discussies voeren op een plek waar ze wel
on-topic zijn, of een paar honderd mensen leren omgaan met hun software?

Ook deze discussie kan volgens mij gewoon op de achtergrondlijst gevoerd
worden. Sterker nog, je wordt dan niet telkens gestoord door mailtjes
van mensen die zich ergereen aan de discussie. Win/win.
Post by Mars
De zogenaamde achtergrondlijst is tot nog toe een middel gebleken om
een 'ongewenste' discussie te smoren, soms zelfs binnen 1 dag.
Zolang iedereen principieel vertikt de discussie daar voort te zetten,
is die inderdaad in de kiem gesmoord. Ligt dat dan aan de beheerders of
aan degenen die koppig blijven weigeren die andere lijst op te zoeken?
[J|O|R] <- .signature.gz
Mars
2011-09-21 07:26:47 UTC
Post by Oscar
[...]
Als je geen zin hebt om met google door het archief te zoeken, ook goed.
Je kunt in ieder geval de overgang naar de verschillende providers
bekijken door de laatste en eerste mailtjes op elke lijst te bekijken.
Post by Oscar
Je gaat toch niet van me verlangen dat ik even 15 jaar aan mails
doorlees om het zelf te zien, hoop ik. Nog afgezien van de vraag of
alle belangrijke gebeurtenissen wel gearchiveerd zijn..
Gebruik Google. Ik acht je intelligent genoeg om de juiste zoektermen te
hanteren.
Post by Oscar
Post by Mars
[...]
Doelstellingen van de NVHPV off-topic? Je hebt wel een bijzondere
interpretatie van on-topic. En privacy op de lijst is van belang voor
IEDEREEN op de lijst en hoort dus daar thuis. En de achtergrondlijst is
niet net zo toegankelijk. Voor een effectieve discussie heb je namelijk
discussiepartners nodig. Er is geen formele of technische koppeling
tussen de twee lijsten. Handiger is om gewoon een [Achtergrond] of
[OT]-tag te gebruiken, filtert makkelijk weg. Ow, en je citeert hier wel
heel selectief, ik noemde namelijk ook wetenschappelijke discussies (en
die gaan wel over ligfietsen).
Post by Oscar
[...]
Onzin, dat zijn andere discussiepartners. De lijsten hebben andere
deelnemers.
Post by Oscar
[...]
Vrijwel elke mailclient heeft wel een filtermogelijkheid, als dat al te
veel gevraagd is om te gebruiken, dan is dat net zo goed een disrespect
voor degenen die wel geïntersseerd zijn in de discussie. Ik zie eerlijk
gezegd het nut niet van het klagen over het feit dat een discussie
loopt. Zolang kritiek over de inhoud gaat, hoor je mij niet klagen. En
het is geen kunstje, het is basaal gebruik van email.
Post by Oscar
Ook deze discussie kan volgens mij gewoon op de achtergrondlijst gevoerd
worden. Sterker nog, je wordt dan niet telkens gestoord door mailtjes
van mensen die zich ergereen aan de discussie. Win/win.
Ik word er niet door gestoord, ik negeer de inhoud ervan.
Post by Oscar
Post by Mars
[...]
Ik heb het hier niet eens over off-topic onderwerpen. De beheerders
misbruiken hun macht om gevoelige onderwerpen de kop in te drukken.

/Mars
ga toch fietsen ... dat is pas stil
Oscar
2011-09-21 10:56:14 UTC
Post by Mars
Gebruik Google. Ik acht je intelligent genoeg om de juiste zoektermen te
hanteren.
Dank voor het compliment, maar jij zegt tegen mij "verdiep je in de
geschiedenis". Daarbij is het doel blijkbaar dat ik dan een aantal zaken
beter begrijp. Zolang ik niet weet waar je precies op doelt, wordt het
zoeken naar een speld in een hooiberg.

Was de lijst ooit onder jouw beheer en hebben ze hem met een smerig
truukje van je afgepakt of zoiets? Ik gis maar wat...
Post by Mars
[...]
Ik nodig je uit deze discussie op de achtergrondlijst te voeren. Met
botweg weigeren deze te gebruiken, bereik je niet veel. Waarom wil je
hem wel hier in een uitgestorven nieuwsgroep voeren en niet op de plek
die daarvoor is aangewezen...

Voor beide argumenten is wat te zeggen, overigens. Ik ben niet zo strikt
voor of tegen het voeren van discussies over de lijst op de lijst, maar
als nou een aantal mensen zich er wel aan storen, en er is een
aangewezen plek om dat wel te doen, dan vind ik het niet zo'n probleem
om naar die plek te verhuizen.

Echt zinloos om dit sub-probleempje al zo op de spits te drijven.
Post by Mars
Ow, en je citeert hier wel heel selectief, ik noemde namelijk ook
wetenschappelijke discussies (en die gaan wel over ligfietsen).
En als zo'n discussie ontaard in een flamewar? Wat doen we dan?

Het is geen ongemodereerde lijst. Trollen worden er af geschopt en
ruzies moeten maar ergens anders uitgevochten worden. Wat jij wil is een
kopie van nl.fiets.ligfiets, maar dat is het gewoon niet. Accepteer dat
en je leven wordt een stuk makkelijker. Misschien kun je zelfs de
discussies hier voortzetten. Moeten de mensen wel een nieuwsclient
installeren, maar dat is toch geen probleem?
Post by Mars
Onzin, dat zijn andere discussiepartners. De lijsten hebben andere
deelnemers.
Zolang de meesten hem niet willen gebruiken, blijft dat zo. Die lijst is
aangemaakt als tweede lijst waar ruimte is voor de discussies die niet
op de hoofdlijst thuishoren. Iedereen op de hoofdlijst kan de
achtergrondlijst volgen als ie dat wil. Ik denk ook dat het geen
probleem is om mensen op de hoofdlijst uit te nodigen om mee te doen aan
lopende discussies op de achtergrondlijst, zodat je niet bang hoeft te
zijn dat je niet gehoord word.

De achtergrondlijst hoeft overigens niet alleen te bestaan om ruzies uit
te vechten. Het zou ook gewoon een gezellige kwebbellijst kunnen zijn
voor ligfietsers onderling, waar je niet bang hoeft te zijn off-topic te
gaan. Helaas is het nu slecht een podium voor een paar bannelingen die
hun agressie nog een keer kunnen botvieren op iedereen die zelfs maar
begrip durft te tonen voor de situatie waar de beheerders in verkeren.

Ik hoop dat je dat bedoelde met "daar wordt ik niet vrolijk van".
Post by Mars
[...]

Jij bent duidelijk voorstander van de technische oplossing aan de
client-kant. Het huidige beheer en veel deelnemers (geen idee van de
verhouding, maar ze zijn er en ze laten zich horen) zijn duidelijk
voorstander van het splitsen van de lijst in een hoofdlijst en een
achtergrondlijst.

Ben je hier tegen? Heb je goede argumenten? Toon dan respect voor je
tegenstanders door in ieder geval het spelletje mee te spelen en zolang
die regel bestaat, je eraan te houden. Werkt dat niet, dan kun je altijd
nog kiezen voor een andere strategie.

Zullen we anders een stemming onder de 1290 subscribers houden? Of
zullen we de achtergrondlijst opt-out maken in plaats van opt-in, zodat
je hem sowieso meekrijgt, tenzij je aangeeft dit niet te willen?
Post by Mars
Ik heb het hier niet eens over off-topic onderwerpen. De beheerders
misbruiken hun macht om gevoelige onderwerpen de kop in te drukken.
Wat let je om deze onderwerpen elders te bespreken? Op de
achtergrondlijst, bijvoorbeeld. Of op IRC, waar je blijkbaar wel een
aantal mensen achter je hebt gekregen. Of hier in de leegstaande
nieuwgroep, waar de eerste berichten sinds jaren alleen maar over een
vage interne ruzie op een of andere vage mailinglist lijken te gaan.

Machtsmisbruik is ook zo'n groot woord. Nou nou, wat een macht hebben
die beheerders. Ze kunnen een mailadres blokkeren of vertraagd
doorlaten. Nee, daar win je oorlogen mee...
[J|O|R] <- .signature.gz
Mars
2011-09-21 11:50:00 UTC
Post by Oscar
Post by Mars
[...]
De overgangen tussen de providers is genoeg om te bekijken. Het feit dat
de beheerders veranderen is voldoende om van de beheerders te verwachten
dat ze de lijst behandelen als zijnde van de lijstleden, niet van de
beheerders.
Post by Oscar
Was de lijst ooit onder jouw beheer en hebben ze hem met een smerig
truukje van je afgepakt of zoiets? Ik gis maar wat...
Nee.
Post by Oscar
Post by Mars
[...]
De enige discussie die gevoerd dient te worden is over het hoe en wat
rond lijstbeheer. De beheerders doen niet mee aan de discussie, ik zie
niet waarom ik dan naar de achtergrondlijst zou gaan (die notabene
gemodereerd wordt door dezelfde personen).
Post by Oscar
[...]
Ah, dus als ik me stoor aan discussie over paarden op het fietspad, dan
gaat die discussie ook elders verder? Hier ligt naar mijn mening precies
het probleem. Een tweetal lijstbeheerders bepaalt (bij voorkeur
achteraf) welk onderwerp aanvaardbaar is.
Post by Oscar
Echt zinloos om dit sub-probleempje al zo op de spits te drijven.
Het is geen subprobleempje. De lijstbeheerders censureren en ook nog
eens op oneigenlijke gronden. Ik ben notabene bij voorbaat geblokkeerd
omdat een bestuurder van een vereniging dat wel handig vond. De inhoud
van de communicatie tussen deze persoon en de beheerders heb ik nooit
gezien.
Post by Oscar
Post by Mars
Ow, en je citeert hier wel heel selectief, ik noemde namelijk ook
wetenschappelijke discussies (en die gaan wel over ligfietsen).
En als zo'n discussie ontaard in een flamewar? Wat doen we dan?
Die doven vanzelf. Je wakkert ze aan door over de vorm te gaan zeuren.
Post by Oscar
[...]
Ik zie niet in waarom de lijst niet ongemodereerd kan zijn. Ik ben zelf
beheerder van de Zweedse ligfietslijst en kan me niet herinneren ooit
iemand gemodereerd te hebben. Spam is er vrijwel geheel afwezig. Ook
daar wordt wel eens off topic gediscussieerd, maar nooit irritant.
Post by Oscar
[...]
Kwebbelen doe ik wel op irc.
Post by Oscar
Wat let je om deze onderwerpen elders te bespreken? Op de
achtergrondlijst, bijvoorbeeld. Of op IRC, waar je blijkbaar wel een
aantal mensen achter je hebt gekregen.
Dat doe ik ook wel, maar dat was het punt helemaal niet. Het huidige
onderwerp hoort thuis op de lml. Hoezo suggereer je trouwens dat ik
mensen achter me gekregen heb? Ik kan me niet herinneren een discussie
gestart te zijn op de lml. Ik heb alleen een ervaring gedeeld naar
aanleiding van een opmerking in een discussie.
Post by Oscar
Machtsmisbruik is ook zo'n groot woord. Nou nou, wat een macht hebben
die beheerders. Ze kunnen een mailadres blokkeren of vertraagd
doorlaten. Nee, daar win je oorlogen mee...
Ik kan het niet anders noemen.

/Mars
ga toch fietsen ... dat is pas stil
Oscar
2011-09-21 15:14:08 UTC
Post by Mars
[...]
Zeg nou gewoon wat je bedoelt in plaats van mij huiswerk te geven.

Ik begrijp nu dat de ene set beheerders die het heel erg goed deed in
jouw ogen, de lijst heeft overgedragen aan een andere set beheerders die
het heel erg fout doet in jouw ogen. Blijkbaar loopt dit gelijk met een
wisseling van provider, van een zelfgehoste mailinglist naar google's
stropdras-aangedreven versie van een community. Of was het nog eerder?

Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat ik een mailtje ga vinden
waarin wordt aangekondigd dat ze vanaf dat moment willekeur gaan
toepassen en alleen vriendjes een eerlijke behandeling gaan geven.

Zonder zoektermen zal google me niet verder helpen. Jij wel?
Post by Mars
De enige discussie die gevoerd dient te worden [...]
Hier haak ik af.
Post by Mars
Ah, dus [...]
.. je probeert me de discussie in te lokken.

Mijn mening is je nu hopelijk wel duidelijk voor wat betreft de
acceptatie van de achtergrondlijst. Nu is het aan jou of je je hakken in
het zand blijft zetten en op *alle* fronten de strijd wil winnen, of dat
je misschien hier en daar een goedbedoeld advies ter harte neemt en wat
concessies doet op weg naar je einddoel: een eerlijk en helder
gemodereerde LML.
Post by Mars
Ik zie niet in waarom de lijst niet ongemodereerd kan zijn.
Feit: hij is het nu wel.
[J|O|R] <- .signature.gz
Bastiaan Welmers
2011-09-21 14:13:22 UTC
Post by Oscar
Merkt dan niemand dat er genoeg mensen zich wel storen aan ellenlange
hoogoplopende discussies die helemaal niks met ligfietsen te maken
hebben?
Ik stoor mij eerlijk gezegd aan de kortzichtigheid van deze mensen.
Het interesseert ze blijkbaar niet dat er op de lml een raar moderatie
beleid gevoerd wat gebaseerd is op los zand en zeer vervelend is voor
de mensen in kwestie. Het is een ver van hun bed show, enigzins wel
begrijpelijk. Zolang het hun niet overkomt is er natuurlijk niets aan
de hand.

Maar goed ik heb hier al twee mails aan gewijd op de lml waarin ik
mijn mening heb gegeven hierover.

Groeten, Bastiaan
Oscar
2011-09-21 14:53:07 UTC
Post by Bastiaan Welmers
Ik stoor mij eerlijk gezegd aan de kortzichtigheid van deze mensen.
Kortzichtigheid is jammer genoeg niet verboden. Helaas krijg je deze
mensen niet langzichtig door ze jouw mening op te dringen nadat ze
besloten hebben dat ze die niet willen horen. Sterker nog, uiteindelijk
wil je die mensen achter je hebben dus hou ze alsjeblieft te vriend.
Misschien dat ze dan je boodschap ineens wel begrijpen.
Post by Bastiaan Welmers
Het interesseert ze blijkbaar niet dat er op de lml een raar moderatie
beleid gevoerd wat gebaseerd is op los zand en zeer vervelend is voor
de mensen in kwestie.
Mij interesseert het zeker wel, als dit inderdaad zo is. Ik zou niets
liever willen dan deze discussie opstarten - op de achtergrondlijst. Als
ze daar dan ook een raar beleid gaan voeren, dan weet ik zeker dat er
iets niet klopt.

Nu ontaard iedere discussie in een wellis-nietis over de validiteit van
deze beslissing. Ik denk dan: wijzig je tactiek, breng een offer door op
dit punt toe te geven, verkas naar de achtergrondlijst en ga daar
verder. Daar kunnen ze je immers niet meer met het argument "off-topic"
de mond snoeren zonder zichzelf hopeloos tegen te spreken. Ze hadden
immers zelf gevraagd de discussie daar verder te voeren.

Een probleem is nog wel, hoe zorg je ervoor dat je doelgroep ook op die
achtergrondlijst intekent? Een mogelijkheid heb ik al geopperd: maak de
lijst opt-out. Of voeg de link naar de lijst toe aan de automatische
signature, zodat iedereen van het bestaan weet. Whatever. Mischien een
leuk onderwerp voor op de achtergrondlijst: hoe brengen we deze lijst
onder de aandacht? Ik ben het met de tegenstanders eens dat het nog een
veel te klein platform is.
Post by Bastiaan Welmers
Het is een ver van hun bed show, enigzins wel begrijpelijk. Zolang het
hun niet overkomt is er natuurlijk niets aan de hand.
Dat zal zeker meespelen. Ik wil het ook niet goedpraten, maar je kan
mensen ook niet dwingen zich ergens druk over te maken.
[J|O|R] <- .signature.gz
Dieter
2011-09-21 19:22:32 UTC
Post by Oscar
[...]
Iedere discussie? Er is maar één discussie. Het censureren van de
ligfiets lijst en die leeft behoorlijk zou ik zeggen als ik het zo lees.
Maar daarom moet die dan ook naar de achtergrond lijst als ik het nu
goed begrijp....
Als je een wazig censuur beleid hebt, van maar 2 leden, wat dan
moderatie wordt genoemd, dan gaat dat iedereen aan, en dan ga je dat
niet wegmoffelen op een achtergrondlijst. Als de ligfiets lijst in
zichzelf ter discussie wordt gesteld kun je niet meer leuk over
ligfietsen kletsen. Lijkt mij volkomen logisch. En daarom hoort het niet
op een achtergrond lijst thuis.
Wat is er op tegen om 'ahem moderatie' volkomen transparant te maken?
Zodat iedereen exact weet wat er gebeurt? Daar heb je toch geen
achtergrond lijst voor nodig?
Post by Oscar
Dat zal zeker meespelen. Ik wil het ook niet goedpraten, maar je kan
mensen ook niet dwingen zich ergens druk over te maken.
Volgens mij hoef je ze ook niet te dwingen, er zijn er al genoeg die
zich er druk over maken :-).
--
Groet, Dieter.
P.S. Laat die poll van je maar komen, daar ben ik nu al nieuwsgierig
naar.
Oscar
2011-09-21 21:20:47 UTC
Iedere discussie? Er is maar één discussie. Het censureren van de
ligfiets lijst en die leeft behoorlijk zou ik zeggen als ik het zo lees.
Er zijn een aantal mensen die zich er behoorlijk druk om maken. Er zijn
een aantal mensen die zich behoorlijk druk maken om de mensen die zich
er druk om maken. Er zijn mensen die het allemaal niks kan schelen en
die zich gewoon schikken naar de regels van de gastheren.

Doe ik ook als ik ergens op bezoek ben. Als de gastheer wil dat ik mijn
schoenen uittrek, ga ik niet expres met modderlaarzen naar binnen lopen
om aan te geven dat ik het een onzinregel vindt. Nee, ik poets mijn
schoenen, trek ze uit en laat ze buiten terwijl ik binnen met een potje
bier die regel bespreek. Misschien is de gastheer helemaal niet zo
onredelijk als het op het eerste gezicht lijkt.

Zou ik toch met modderlaarzen naar binnen stampen, dan heb je kans dat
de gastheer me bij kop en kont pakt om me naar buiten te gooien. Daarna
kom ik er nooit meer in. Heb ik dan mijn doel bereikt? Nee toch...

Mars beweert nu dat de gastheren helemaal geen gastheren hadden mogen
zijn en dat ze het pand gekraakt hebben. Of zoiets. Dat is voor mij een
nieuw inzicht waar ik graag meer over zou willen weten. Helaas krijg ik
slechts een verwijzing naar de hooiberg waar de speld te vinden zou zijn.
Als je een wazig censuur beleid hebt, van maar 2 leden, wat dan
moderatie wordt genoemd, dan gaat dat iedereen aan, en dan ga je dat
niet wegmoffelen op een achtergrondlijst.
Ja hoor, dat kan prima. Je moet het alleen niet wegmoffelen noemen, want
dan geef je er een kwalificatie aan die imho niet terecht is.

Je kan een discussie ook verplaatsen naar een andere lijst. Net zoals je
op een forum een topic kan moven naar een ander subforum. Dat gaat alleen
een beetje lastig als een groepje mensen dit veel te persoonlijk opvat.
Als de ligfiets lijst in zichzelf ter discussie wordt gesteld kun je
niet meer leuk over ligfietsen kletsen. Lijkt mij volkomen logisch. En
daarom hoort het niet op een achtergrond lijst thuis.
Heel even dacht ik dat je wou zeggen "En daarom hoort die discussie
inderdaad op de achtergrondlijst thuis". Ik zou het zo verwoorden:

Als de ligfietslijst in zichzelf ter discussie wordt gesteld op een
manier waaruit duidelijk blijkt dat de partijen het voorlopig nog lang
niet eens zijn omdat ze weigeren naar elkaars argumenten te luisteren,
waardoor het aantal berichten ruimschoots de normale hoeveelheid
berichten overtreft, is het niet meer leuk over ligfietsen kletsen.
Lijkt mij volkomen logisch. En daarom is het een goed idee om deze
discussie te verplaatsen naar een aparte lijst, zodat wie dat wil in de
tussentijd nog gewoon leuk over ligfietsen kan kletsen.

Het is alleen zo enorm verschrikkelijk ontzettend jammer dat deze
beslissing alleen al voor een nieuwe berg verontwaardigde berichten
zorgt. En dat was het moment dat ik me er ook mee ging bemoeien.

Helemaal los van de discussie hoe het nou verder moet met de LML of de
NVHPV, vraag ik me af waarom we niet gewoon als grote mensen kunnen
proberen een stapje vooruit te komen door hier gewoon in mee te gaan. De
koppigheid en de principes lijken het echter te winnen van de wil om tot
een oplossing te komen. Of men denkt op een manier tot een oplossing te
komen die ik niet kan of wil bedenken. Muiterij in ligfietsland?
Wat is er op tegen om 'ahem moderatie' volkomen transparant te maken?
Niks. Helemaal niks. Maar hoe ga je dat doel bereiken?

Laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat je helemaal nergens
recht op hebt, dus eisen dat iets gebeurt, gaat niet werken. Die taktiek
is ook al lang en breed uitgeprobeerd, tot nu toe zonder resultaat.
Integendeel, de frustraties lopen aan alle kanten steeds verder op.
P.S. Laat die poll van je maar komen, daar ben ik nu al nieuwsgierig
naar.
Moet ik dat organiseren? Ik ben nieteens benieuwd naar de uitslag.

Voor de duidelijkheid: ik ben ook maar een doodgewone ligfietser die
zich ergens mee bemoeit waar die ook het fijne niet van weet, maar toch
net genoeg gezien heeft om een voorlopige mening te vormen.

Stel nou dat ik met een poll-uitslag zou komen, wie zegt dat daar dan
niet weer een discussie over gaat komen? De verliezer zal altijd gaan
roepen dat die niet representatief was, dat er mensen gefraudeerd hebben
of whatever. Een goeie poll organiseren waar alle partijen achter staan,
doe je niet tussen neus en lippen door. Ik niet, in ieder geval.
[J|O|R] <- .signature.gz
Mars
2011-09-22 07:38:09 UTC
Post by Oscar
[...]
Bijzondere manier om mij woorden in de mond te leggen. Het begint op een ad hominem te lijken, iets waaraan je je al eerder hebt schuldig gemaakt op de lijst. Ik heb nergens beweerd dat de lijstbeheerders geen lijstbeheerders zouden mogen zijn. Ze zijn echter geen gastheer, dat is in deze Google. In mijn visie houden lijstbeheerders zich bezig met de administratie van de lijst, niet met moderatie. Als je al wilt modereren moet je ervoor zorgen dat er duidelijke richtlijnen zijn, zowel voor de lijstleden als voor de moderatoren. Tevens moet je ervoor zorgen dat er ruim voldoende moderatoren zijn. Maar zoals al eerder gezegd, zie ik liever een lijst zonder moderatie. Spam komt vrijwel niet voor en als het echt uit de hand loopt kun je altijd nog mensen erop aanspreken. Beperk dat echter tot ernstige zaken (en daar vallen meningsverschillen, off-topic geleuter of gekozen schrijfstijl niet onder). Denk daarbij eerder aan privacy-schendingen of spam sturen aan de lijst.

/Mars
Oscar
2011-09-22 15:43:00 UTC
Post by Mars
Bijzondere manier om mij woorden in de mond te leggen. Het begint op een
ad hominem te lijken,
Sorry, ik probeer je alleen te verleiden om mij een beetje te helpen bij
het vinden van de relevante mails. Ik geef toe dat het wat flauw is om
dat te doen door bij een ander over jou te klagen, maar dat maakt het
nog geen op de man spelen. Ik zou niet durven...
Post by Mars
iets waaraan je je al eerder hebt schuldig gemaakt op de lijst.
Ja, ik moest in therapie omdat ik dat niet zag. Mijn therapeut vraagt nu
om de bedoelde passage te laten zien, zodat ie mij kan leren hoe ik dat
voorkom. Ik heb serieus geprobeerd om mijn boosheid zoveel mogelijk te
verbergen, maar blijkbaar is het toch ergens tussen de regels door gelekt.

Maar waar dan?

/me anticipeert een "als je dat zelf niet ziet, kan ik je niet helpen"
Post by Mars
Ik heb nergens beweerd dat de lijstbeheerders geen
lijstbeheerders zouden mogen zijn. Ze zijn echter geen gastheer, dat is
in deze Google.
Google verzorgt de infrastructuur. Inhoudelijk zullen ze zich nergens
mee bemoeien, zolang het aan de algemene voorwaarden voldoet.
Post by Mars
In mijn visie houden lijstbeheerders zich bezig met de
administratie van de lijst, niet met moderatie.
Niet iedereen deelt die visie. Sommigen zullen hem nooit delen, anderen
staan open voor een discussie daarover. Ik bijvoorbeeld. Maar in
tegenstelling tot jou voer ik die discussie liever op een lijst die
daarvoor is aangewezen (de achtergrondlijst) dan op een lijst waar de
discussie ongewenst is (de LML zelf) of op een plek die helemaal niks
met de LML te maken heeft (deze nieuwsgroep).

Dat is een verschil van mening, geen aanval op jouw persoon.
Post by Mars
Als je al wilt modereren moet je ervoor zorgen dat er duidelijke
richtlijnen zijn, zowel voor de lijstleden als voor de moderatoren.
100% mee eens. Die richtlijnen zijn er nu niet en moeten er wat mij
betreft wel komen. Ik gok dat zelfs de lijstbeheerders zelf daar blij
mee zouden zijn omdat het makkelijker is om te wijzen op afgesproken
regels dan "ja, dit lijkt ons het beste dus doen we het maar zo".
Post by Mars
[...]
Ook hier ben ik het gewoon met je eens.

Maar... hoe gaan we dit voor elkaar krijgen?
[J|O|R] <- .signature.gz
Dieter
2011-09-22 11:36:08 UTC
Post by Oscar
Er zijn mensen die het allemaal niks kan schelen en
die zich gewoon schikken naar de regels van de gastheren.
Als je lid wordt van de lijst kom je trouwens niet achter de regels van
de gastheren.
Post by Oscar
Doe ik ook als ik ergens op bezoek ben. Als de gastheer wil dat ik mijn
schoenen uittrek, ga ik niet expres met modderlaarzen naar binnen lopen
om aan te geven dat ik het een onzinregel vindt.
Het is een leuke vergelijking die ik elke week meemaak als ik daar kom.
Het zijn mensen met een mooie marmervloer. Er staan gewoon slofjes klaar
voor iedereen. En die doe je gewoon aan. En dat is in het geheel niet
onredelijk, iedereen ziet waarom dat gedaan wordt.
Post by Oscar
Mars beweert nu dat de gastheren helemaal geen gastheren hadden mogen
zijn en dat ze het pand gekraakt hebben.
Je had het ook al over tegenstanders en medestanders van Mars. Eerlijk
gezegd ken ik 'Mars' niet en heb ik hem ook nog nooit gezien. Maar het
gaat toch niet om 'Mars'? Er bleek op de lijst dat er berichten geweerd
werden of met vertraging op de lijst werden gezet. Zonder dat iemand
daarvan op de hoogte was. Tenminste ik niet. En dat heeft toch iets
geniepigs. Zijn devote volgelingen van de nvphv geschikt om een
onafhankelijke??? ligfiets lijst te 'modereren'?
Post by Oscar
Je kan een discussie ook verplaatsen naar een andere lijst. Net zoals je
op een forum een topic kan moven naar een ander subforum. Dat gaat alleen
een beetje lastig als een groepje mensen dit veel te persoonlijk opvat.
Dat is niet alleen lastig, de hele achtergrond lijst is nagenoeg nog
nooit gebruikt en achtergrond geeft toch iets aan van niet belangrijk.
En naar mijn gevoel was een stiekeme moderatie niet geheel onbelangrijk.
Post by Oscar
Muiterij in ligfietsland?
Nou, daar zou makkelijk een derde wereldoorlog uit voort kunnen komen.
En de Nederlanders zijn al gezakt van de gelukkigste mensen tot ver
buiten het universum, naar een derde wereldse plaats. Dat moet wel komen
door het ongenoegen op ligfiets lijst.
Post by Oscar
Post by Dieter
Wat is er op tegen om 'ahem moderatie' volkomen transparant te maken?
Niks. Helemaal niks. Maar hoe ga je dat doel bereiken?
Niemand meer ooit op moderatie zetten en als het niet anders kan, op de
lijst, een draad voor beëindigd verklaren. Werkt op de lijsten waar ik
iets mee te maken had, goed.
Post by Oscar
Laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat je helemaal nergens
recht op hebt, dus eisen dat iets gebeurt, gaat niet werken.
Ik vind wel dat je vrijheid van meningsuiting hebt. Is tenslotte een
grondrecht.
Post by Oscar
Moet ik dat organiseren? Ik ben nieteens benieuwd naar de uitslag.
Doen we toch geen poll :-).
Groet, Dieter.
Mars
2011-09-22 11:44:19 UTC
Post by Dieter
Post by Oscar
[...]
Aan dat laatste kan wel wat gedaan worden, kom naar het Herfsttreffen
:-)

En verder begrijp ik ook niet waarom Oscar het op mij gemunt heeft.

/Mars
ga toch fietsen ... dat is pas stil
Oscar
2011-09-22 14:31:00 UTC
Post by Mars
Aan dat laatste kan wel wat gedaan worden, kom naar het Herfsttreffen
Ik ga waarschijnlijk de toertocht meerijden, al was het maar omdat mijn
route van 2009 dit jaar weer gebruikt gaat worden.
Post by Mars
En verder begrijp ik ook niet waarom Oscar het op mij gemunt heeft.
En ik begrijp niet waarom jij denkt dat ik het op jou gemunt zou hebben.
[J|O|R] <- .signature.gz
Oscar
2011-09-22 14:28:05 UTC
Post by Dieter
Als je lid wordt van de lijst kom je trouwens niet achter de regels van
de gastheren.
Er is een do's en dont's, waarin wat etiquette beschreven wordt, vermoed
ik. Het document is op dit moment volledig 404-complient. Ik heb dit
doorgegeven en kreeg als antwoord dat google geen opslag van documenten
meer ondersteund en dat dit al eerder opgelost had moeten worden, maar
dat het tot voor kort nog wel werkte. De nieuwe URL komt eraan.

Positief punt: hier werd vlot op gereageerd.
Post by Dieter
[...]
We gaan nog even door met deze vergelijking. Nu kom jij ergens waar ze
gewoon een degelijk kantoortapijt hebben. Toch geldt ook hier de regel
dat bezoekers hun schoenen uit moeten trekken. Jij vind dat onzin, want
die vloer kan daar toch best tegen. Je zou dus willen dat die regel
geschrapt wordt. Ga je dat doen door toch maar met je schoenen aan naar
binnen te lopen in de hoop dat de gastheren inzien dat het toch wel een
rare regel is? Of ga je toch mee in de regel en probeer je het op de
diplomatieke manier op te lossen?
Post by Dieter
Post by Oscar
Mars beweert nu dat de gastheren helemaal geen gastheren hadden mogen
zijn en dat ze het pand gekraakt hebben.
Je had het ook al over tegenstanders en medestanders van Mars.
Mars uit een bepaalde mening. Die mening wordt volmondig gedeeld door
een aantal anderen. Voor het gemak noem ik die anderen even de
medestanders van Mars. NOFI.

Er zijn ook mensen die mij een medestander van de lijstbeheerders
noemen, terwijl ik deze mensen ook niet ken. Ik vind mezelf geen
medestander van de lijstbeheerders maar ben ook geen tegenstander.

Ik ben ook geen tegenstander van Mars of van de anderen die de
achtergrondlijst niet erkennen. Integendeel, ik snap ongeveer 99% van
hun argumenten en ben het met 83% ook gewoon eens. Alleen hoop ik dat
ze zullen inzien dat het negeren van de achtergrondlijst tot niks leidt.

Probeer het nou gewoon eens een keer. Van te voren al te zeggen dat het
niet gaat werken omdat je denkt dat het niet werkt, betekent met een
beejte pech dat het inderdaad niet zal gaan werken, maar dat we ook geen
steek verder komen.
Post by Dieter
Eerlijk
gezegd ken ik 'Mars' niet en heb ik hem ook nog nooit gezien.
Ik ken hem ook niet. Ik weet alleen z'n naam en als ie een beetje op
zijn foto lijkt, kan ik hem op het Herfsttreffen waarschijnlijk wel
identificeren. En anders vraag ik gewoon naar hem, hij geniet genoeg
bekendheid. Als hij me nog wil spreken, tenminste.
Post by Dieter
Maar het
gaat toch niet om 'Mars'? Er bleek op de lijst dat er berichten geweerd
werden of met vertraging op de lijst werden gezet.
Dit waren berichten van Mars. Andere personen zijn later pas gemodereerd
omdat ze het verzoek van de beheerders negeerden om op de andere lijst
verder te praten. Dit was duidelijk aangekondigd, dus absoluut geen
onduidelijke regel, willekeur of ongeoorloofd machtsmisrbuik. IMHO
natuurlijk, want waarschijnlijk weet ik niet alles.
Post by Dieter
Zijn devote volgelingen van de nvphv
Brrr... zo lijkt het wel een sekte. Volgens mij is het gewoon een
vereninging van mensen met een gemeenschappelijke hobby: ligfietsen.

Om lig te fietsen ... ehh te fietsliggen ... te ligfietsen, moet je een
zekere eigenwijsheid hebben, anders pak je liever een onopvallender
voertuig. Op zich een goeie eigenschap. Maar zet een paar honderd van
die eigenwijzerds bij elkaar, en je weet bijna zeker dat er botsingen
zullen ontstaan.

Het zou jammer zijn als deze botsingen gaan leiden tot een splitsing op
welk gebied dan ook. Is het nou niet mogelijk de onderlinge verschillen
een beetje te accepteren en samen te gaan voor het gemeenschappelijke
doel: het promoten van ligfietsen?
Post by Dieter
Dat is niet alleen lastig, de hele achtergrond lijst is nagenoeg nog
nooit gebruikt
.. dat argument hoor ik ook steeds weer terug komen. Er is een zeer voor
de hand liggende oplossing: gebruik hem dan! ;-)
Post by Dieter
en achtergrond geeft toch iets aan van niet belangrijk.
Dan moeten we een andere naam voorstellen. Als dat het probleem is,
willen ze vast wel meewerken aan een oplossing.
Post by Dieter
En naar mijn gevoel was een stiekeme moderatie niet geheel onbelangrijk.
Deze fout is erkend en ze hebben er lering uit getrokken. Zeggen ze.

Accepteren we dat en houden we ze vanaf nu scherper in de gaten, of
moeten ze definitief aftreden en vervangen worden?

Goeie vraag. Ik weet het niet.
Post by Dieter
Niemand meer ooit op moderatie zetten en als het niet anders kan, op de
lijst, een draad voor beëindigd verklaren. Werkt op de lijsten waar ik
iets mee te maken had, goed.
Het probleem is hier dat men dan niet accepteert dat de draad beëindigd
is verklaard en gewoon doorgaat. Of verder gaat over de rechtmatigheid
van deze verklaring. Of over de rol van de beheerders. Daarom is er nu
een achtergrondlijst in het leven geroepen, maar je raad het al: die
wordt niet geaccepteerd.

Wat gebeurt er op die andere lijsten in zo'n geval? Legt iedereen zich
daar klakkeloos neer bij de beslissingen van de beheerders?
Post by Dieter
Ik vind wel dat je vrijheid van meningsuiting hebt. Is tenslotte een
grondrecht.
Dat heb je ook. Dat staat niet ter discussie. Maar dat recht zegt niet
dat iedere mailinglistbeheerder jouw mails onbeperkt moet doorlaten.

Daarom zeg ik: je beginsituatie is dat je gewoon geen recht hebt op
deelname aan die mailinglist. Je mag meedoen, onder voorwaarden dat je
je houdt aan de regels. Of de regels ter discussie gesteld mogen worden
is ook geen grondrecht, maar in dit geval mogen ze dat niet op de
hoofdlijst maar wel op een andere lijst. Ik zou zeggen: da's mooi, maak
er gebruik van. Alle andere regels zijn helaas ook onduidelijk. Niet
goed. Moet beter. Zeker mee eens, maar een regel die wel duidelijk is,
is alweer: doe dit op die andere lijst.

Je bent altijd vrij om de lijst te verlaten en je mening elders te
verkondigen. Hier op usenet bijvoorbeeld. Of op een eigen mailinglist.

Maar liever zou ik hebben dat de LML zelf in goede harmonie met al z'n
subscribers in een of andere vorm blijft voortbestaan. Een droom?
[J|O|R] <- .signature.gz
Dieter
2011-09-22 20:46:46 UTC
Post by Oscar
We gaan nog even door met deze vergelijking. Nu kom jij ergens waar ze
gewoon een degelijk kantoortapijt hebben. Toch geldt ook hier de regel
dat bezoekers hun schoenen uit moeten trekken.
Je probeert een analogie te creëren. Zulke situaties kom ik nooit tegen
en als ik ze tegen kom, maar één keer. In het geheel niet vergelijkbaar
met de ligfiets lijst.
Post by Oscar
Er zijn ook mensen die mij een medestander van de lijstbeheerders
noemen, terwijl ik deze mensen ook niet ken.
Je helpt ze in elk geval mee om de moeilijke discussies naar de
achtergrond lijst te krijgen.
Post by Oscar
[...]
Dat heb ik heel anders gelezen, de discussie over de lijst zal ergens
tegen einde augustus begonnen zijn. Dus is al een maandje bezig. Ik weet
nog dat ik iets heb gelezen van 'Mars' die een discussie op de lijst
zette en daarvoor al begon ene Pinker te zeggen dat hij gemodereerd
werd. Waar weer op gereageerd werd dat zulks niet waar was, afijn een
echte soap. Jij zit vermoedelijk dicht bij de vermeende censors want op
mij kwam het heel anders over.
Post by Oscar
Post by Dieter
Zijn devote volgelingen van de nvphv
Brrr... zo lijkt het wel een sekte. Volgens mij is het gewoon een
vereninging van mensen met een gemeenschappelijke hobby: ligfietsen.
Ik heb nog een beetje geloof in de democratie. De heren moderators zijn
met z'n tweeën en de voorzitter van de nvhpv is er ééntje? En hoewel ze
precies het tegenovergestelde beweerden moet ik nu toch de moderators
geloven dat ze onafhankelijk zijn :-).
Post by Oscar
Om lig te fietsen ... ehh te fietsliggen ... te ligfietsen, moet je een
zekere eigenwijsheid hebben, anders pak je liever een onopvallender
voertuig.
Dus om op te vallen heb je eigenwijsheid nodig :-).
Bij de Lidl heb ik eens een éénwieler gekocht, en uit ervaring weet ik
dat je daar nog meer mee opvalt.
Post by Oscar
[...]
En het probleem is hier dat het over de moderators zelf gaat. Het
uitbreiden van de moderators van 2 naar 7? lijkt toch een logische en
aanvaardbare stap. Dan kun je in elk geval niet meer zeggen dat de
moderators 2 handen op een buik zijn :-).
Post by Oscar
Wat gebeurt er op die andere lijsten in zo'n geval? Legt iedereen zich
daar klakkeloos neer bij de beslissingen van de beheerders?
Klakkeloos kun je niet beoordelen als je niet weet waar het over gaat.
Als de lijst moderators zelf niet in het geding zijn, weinig tot geen
probleem.
Post by Oscar
Dat heb je ook. Dat staat niet ter discussie. Maar dat recht zegt niet
dat iedere mailinglistbeheerder jouw mails onbeperkt moet doorlaten.
Dat recht zegt ook niet dat mailinglijst beheerders het naar believen
mogen tegen houden of ophouden.
Post by Oscar
[...]
Jij kunt alleen verzinnen om de lastpakken zo snel mogelijk naar de
achtergrond lijst te verbannen. Lost weinig tot niets op. Het vertrouwen
in de moderators is er niet. Het verhogen van het aantal moderators lost
al een hoop op. Regels ter discussie stellen is geen grondrecht maar wel
een logisch recht wat op het medium gebeurt waar het over gaat.
Post by Oscar
Je bent altijd vrij om de lijst te verlaten
Veel ga je er inderdaad niet door missen. 19 miljoen rechtop fietsers
zijn behoorlijk lastig voor de 1000? trapautootjes. De 800.000 paarden
kunnen het beste door de sloten langs de fietspaden waden. En je moet
vooral snel willen fietsen.
Waar de lijst sterk in is, dat zijn al de tref evenementen die via de
lijst georganiseerd kunnen worden.
En een zwak punt is dat er maar 2 moderatoren zijn :-).
Fijne avond verder en morgen gezond weer op, om maar eens letterdieverij
te plegen.
Groet, Dieter.
Oscar
2011-09-23 09:16:24 UTC
In article <***@hannah-System-Product-Name>,
Doieter <***@gmail.com> wrote:
[Schoenen uit]
Je probeert een analogie te creëren. Zulke situaties kom ik nooit tegen
en als ik ze tegen kom, maar één keer. In het geheel niet vergelijkbaar
met de ligfiets lijst.
Dan laat ik de analogie varen en zeg gewoon wat ik bedoel:

Je krijgt een regel niet gewijzigd door hem te overtreden.

Dit is natuurlijk niet helemaal waar, want als maar genoeg mensen de
regel overtreden wordt ie vanzelf weer bijgesteld. Zo is in het verleden
de maximumsnelheid op snelwegen al verhoogd van 100 naar 120 en later
zelfs 130 en is er op het gebied van drugs een gedoogbeleid ontstaan
omdat het niet zinnig was de regels te handhaven, maar in het algemeen
gaat het wijzigen van een regel niet zonder slag of stoot. Zeker niet
in een dictatuur en de LML is nou eenmaal een soort van dictatuur. Er is
niks geregeld over inspraak, trias politicas of wat dan ook. Organiseer
je verzet dus zorgvuldig.

Er is alvast een lek gevonden in het bastion, een achterdeurtje in de
Ivoren Toren van de lijstbeheerders: De regels waarmee ze je censureren
op de hoofdlijst, gelden niet op de achtergrondlijst. Als ze daar ook de
ongewenste meningen gaan filteren, dan pas kan je echt zeggen dat ze
niet deugen. Ook ik zou dan mijn vertrouwen in hen opzeggen.

Voorlopig lijkt mij het doel van de regel, heel simpel dat van wat
iedere moderator wil: on-topic discussie. Dat anderen het uitleggen als
censuur, is strikt genomen niet hun probleem. Het is vooral jammer dat
die lijst maar niet op gang komt en dat men overal gaat zitten mokken,
behalve daar waar mensen op je argumenten zitten te wachten.
Post by Oscar
Er zijn ook mensen die mij een medestander van de lijstbeheerders
noemen, terwijl ik deze mensen ook niet ken.
Je helpt ze in elk geval mee om de moeilijke discussies naar de
achtergrond lijst te krijgen.
Dat klopt. Wordt me ook niet in dank afgenomen. Blijkbaar zitten de
meningen zo onwrikbaar vastgeroest dat het morrelen eraan al pijn doet.
'Mars'
Pinker
Mars en Pinker kennen elkaar goed. Erg goed. ;-)
Jij zit vermoedelijk dicht bij de vermeende censors want op
mij kwam het heel anders over.
Ik heb zijn naam (en ook die van Pinker) horen vallen in de periode dat
er werd besloten hun "op moderatie" te zetten. Niks meer en niks minder.
Het was duidelijk dat er sprake was van wederzijdse boosheid. Dingen die
gebeuren in het leven, zeker in kleine wereldjes.

Volgens mij moet het ook mogelijk zijn elkaar op een gegeven moment weer
de hand te schudden, zeker als de conflicten bijgelegd zijn. Of er
moeten dingen zijn gebeurd die zo erg zijn dat je ze niet meer kan
vergeven. Zou er zoiets aan de hand zijn? Ik weet het echt niet.
[...]
En wat dan nog? Een zekere vorm van belangenverstrengeling heb je
altijd, zeker in zo'n klein wereldje. Ook als de lijst straks heel
anders georganiseerd zou worden, zullen er dingen misgaan. Zullen er
over en weer verwijten gemaakt worden en zullen mensen roepen dat het
allemaal anders moet.

Moeten we daar nou zoveel tijd aan besteden? Pak het nou een beetje
pragmatisch aan. We hebben geen 7 lagen bureaucratie nodig als oplossing
voor een probleem dat amper bestaat. Ja, ze zijn de fout in gegaan, maar
fouten voorkom je niet door de lijst anders te organiseren. Er worden
dan gewoon weer andere fouten gemaakt.

En ik heb makkelijk praten, inderdaad, omdat ik geen slachtoffer was van
de fout. Maar als onpartijdige derde kan ik wel wat minder
bevooroordeeld naar de beslissingen en de achterliggende argumenten
kijken. Een beslissing waar ik persoonlijk geen probleem mee heb is dan
het voortzetten van de discussie op de achtergrondlijst.

Nu zijn we het hier aan het doen, maar lezen de lijstbeheerders hier ook
mee? Weet de grote massa op de LML van het bestaan van deze groep?

Alle argumenten tegen de achtergrondlijst, gelden hier in het kwadraat.
Dus om op te vallen heb je eigenwijsheid nodig :-).
Om af te durven wijken van de massa.

Ik heb al genoeg mensen overtuigd van het comfort en rijplezier van een
ligfiets. Al hun bekende bezwaren duw je zo omver, maar dan blijft er
nog maar een bezwaar over: veel te opvallend. Daar moet je je wel
overheen kunnen zetten en eigenwijsheid helpt daar goed bij.
[...]
Wil je een soap? Zet dan 7 man bij elkaar en vraag ze een unanieme
beslissing te nemen. Hou de chips en cola bij de hand, het kan even
duren.

[vrije meningsuiting]
Post by Oscar
[...]
Klopt. Dat recht zegt daar precies helemaal niks over.

Vrije meningsuiting is iets tussen de overheid en de burgers. Een
mailinglist is geen overheid maar een feestje georganiseerd door vrije
burgers onderling. Een vrije burger kan niet verplicht worden op basis
van deze wet om de mening van een andere burger door te geven. De
essentie van vrije meningsuiting is dat de overheid de burgers niet
belet deze mening WEL door te geven.
Jij kunt alleen verzinnen om de lastpakken zo snel mogelijk naar de
achtergrond lijst te verbannen.
Als je het zo wil uitleggen dan heb je mijn verhaal nog steeds niet
begrepen. Ik wil geen lastpakken verbannen. Ik wil van de achtergrond-
lijst een geaccepteerd medium maken, voor nu vooral om daar de toekomst
van de lijst te bespreken. Iedere andere uitleg is een (bewuste?)
verdraaiing van mijn woorden.

Echte lastpakken zou ik niet naar de achtergrondlijst verbannen,
overigens. Echte lastpakken worden gewoon helemaal van de LML verbannen,
dus ook van de achtergrondlijst. Iemand die de regels (of privacy, of
het weer) ter discussie stelt is geen lastpak. Dat is ie alleen als ie
het ondanks herhaaldelijke verzoeken in het andere kamertje verder te
gaan, in de ligfietsruimte blijft doen.
Regels ter discussie stellen is geen grondrecht maar wel
een logisch recht wat op het medium gebeurt waar het over gaat.
Akkoord. Waarom zitten we hier nog te leuteren over de LML terwijl dat
prima op de LML zelf kan. De LML bestaat uit twee delen: De hoofdlijst,
waar men over ligfietsen praat en de achtergrondlijst, waar men over
alle andere dingen praat, zoals bijvoorbeeld de regels van beide delen.

Vind je dat geen goed idee? Unsubscribe. Maar ga niet tegen de regels in
proberen die regels te veranderen, zeker niet als er een weg bestaat die
je kan bewandelen om de regels volgens de regels veranderd te krijgen.

Voor mij is dat laatste zo verschrikkelijk logisch en zo totaal niet
iets om boos op te worden, dat ik werkelijk niet snap dat er mensen zijn
die daar een probleem van maken. Toch zijn ze er wel, heel duidelijk.

Ik snap het niet. Probeer het nou gewoon.
[J|O|R] <- .signature.gz
Mars
2011-09-23 09:33:17 UTC
Post by Oscar
[...]
Ik vind dat best bijzonder. Ik werd gemodereerd toen ik zelf op vakantie
eind mei / begin juni was en ook al een paar weken niet op de
mailinglijst had gepost. Ik ben nooit op de hoogte gesteld van de
moderatie, noch door de lijstbeheerders, noch door de voorzitter van de
NVHPV die de moderatie had aangevraagd. Als jij dan mijn naam hebt horen
vallen, zou ik graag van jou weten (privé) in welke context dat dan
geweest is.

Overigens, Pinker is een bot op #ligfiets op irc.oftc.net, waarvan ik
samen met anderen het beheer doe.

/Mars
ga toch fietsen ... dat is pas stil
Oscar
2011-09-23 11:06:39 UTC
Post by Mars
Ik werd gemodereerd toen ik zelf op vakantie
eind mei / begin juni was en ook al een paar weken niet op de
Mmm... dan vergis ik me daarin. Ik heb jouw naam horen vallen ergens
eind juni in de context van jouw vrijwilligerswerk.

Ik ving iets op waaruit ik begreep dat de sprekers op dat moment een
verschil van mening hadden met jou. Volgens mij vertel ik dan niemand
iets nieuws. Het is echter voor een buitenstaander erg moeilijk om de
waarheid te destilleren uit wat flarden van geruchten. Ik ga dat dus
niet proberen, als je het niet erg vind.

Ook ga ik de geruchten niet versterken door ze hier, maanden na dato,
nog een keer te herhalen. Misschien zijn ze allang achterhaald door de
werkelijkheid. Mogelijk is het conflict allang naar ieders tevredenheid
opgelost. Misschien ook niet, maar dat is niet mijn zaak en daar wil ik
ook niet in betrokken worden.

Waarom ik het toch noem? Omdat ik dacht dat het te maken had met het
besluit om jou te modereren, maar dit was blijkbaar al eerder gebeurd.
Post by Mars
Overigens, Pinker is een bot op #ligfiets op irc.oftc.net, waarvan ik
samen met anderen het beheer doe.
Een erg slimme bot dan toch. Ik ken weinig bots die in staat zijn
zelfstandig naar een gemodereerde mailinglijst te mailen. Deze bot lijkt
er zelfs over veel zaken een mening te hebben. Veel mensen hebben ook
een mening over Pinker... ik ook. Ik vind hem wel grappig.
[J|O|R] <- .signature.gz
Dieter
2011-09-23 20:08:53 UTC
Post by Oscar
Organiseer
je verzet dus zorgvuldig.
Dat geloof je toch zelf niet dat ik verzet ga organiseren. Uitwisselen
van argumenten is leuk maar verzet organiseren tegen goedwillende
amateurs is toch echt een brug te ver.
Post by Oscar
[...]
Nou dat lijkt me een prima opsteker voor degenen die door willen
discussiëren. Dat zou toch ook op de ligfiets lijst bekend moeten
worden.
Post by Oscar
Dat klopt. Wordt me ook niet in dank afgenomen. Blijkbaar zitten de
meningen zo onwrikbaar vastgeroest dat het morrelen eraan al pijn doet.
Of ze doen hun vervoermiddel eer aan en zijn gewoon eigenwijs.
Post by Oscar
Mars en Pinker kennen elkaar goed. Erg goed. ;-)
Bedankt, zo kom ik nog eens ergens achter. :-) Toch nog even over de
derde persoon enkelvoud die Pinker gebruikt, grappig. Eerste persoon
meervoud klinkt wel veel adellijker trouwens.
Post by Oscar
Volgens mij moet het ook mogelijk zijn elkaar op een gegeven moment weer
de hand te schudden, zeker als de conflicten bijgelegd zijn.
En ik weet helemaal niet hoe diep het zit maar dat lijkt mij toch ook.
Post by Oscar
Moeten we daar nou zoveel tijd aan besteden? Pak het nou een beetje
pragmatisch aan. We hebben geen 7 lagen bureaucratie nodig als oplossing
voor een probleem dat amper bestaat.
Dat is in feite wel zo.
Post by Oscar
Vrije meningsuiting is iets tussen de overheid en de burgers.
Laten we zeggen dat het door de overheid geregeld wordt, en die bepaald
wat ik tegen jou mag zeggen. Daarom zal ik ook niet tegen je zeggen of
tegen de lijst, dat ze hun geld van de bank moeten halen omdat ze anders
met de Grieken failliet gaan. Dat zeg ik dus niet want dan ben ik
strafbaar.
Post by Oscar
Als je het zo wil uitleggen dan heb je mijn verhaal nog steeds niet
begrepen.
Hoe zat dat ook alweer met begrijpen en accepteren?
Post by Oscar
Echte lastpakken zou ik niet naar de achtergrondlijst verbannen,
overigens. Echte lastpakken worden gewoon helemaal van de LML verbannen,
dus ook van de achtergrondlijst.
Zou ik ook zo doen, gaan we het eens worden? :-)
Post by Oscar
Vind je dat geen goed idee? Unsubscribe.
Dat heb je nu al twee keer gezegd. Maar nog vaker dat ik op de
achtergrond lijst beter kan discussiëren.
Daar word ik helemaal onzeker van :-).
Post by Oscar
Voor mij is dat laatste zo verschrikkelijk logisch en zo totaal niet
iets om boos op te worden, dat ik werkelijk niet snap dat er mensen zijn
die daar een probleem van maken. Toch zijn ze er wel, heel duidelijk.
Je denkt toch niet dat ik kwaad achter mijn computer zit? Dat zou ik
schokkend vinden en er iets aan moeten doen. Maar misschien heb je het
niet tegen mij.

Nou wij zijn wel klaar met argumenteren.
Groet, Dieter.
arVid
2011-09-22 10:31:20 UTC
Post by Oscar
Post by Mars
[...]
De zelfgekozen stilte van de lijstbeheerders. Niet alleen op de
achtergrondlijst, ook per e-mail. Een muur geeft even veel inhoudelijke
reactie als de lijstbeheerders.
Jaculus uit zijn frustratie daarover op de lml. Ik ben (in samenwerking)
bezig met een mail2news interface voor deze nieuwsgroep. Ik ben klaar met
de lml. Hou ligfietsmailinglijst.nl in de gaten zou ik zeggen.
Post by Oscar
Post by Mars
[...]
Ik heb een hoop mensen op de achtergrondlijst zien posten. Hoe kom je
erbij dat de lijstbeheerders het principieel vertikken om de discussie
daar voort te zetten?
--
If you care, you just get disappointed all the time. If you don't care
nothing matters so you are never upset. -- Calvin
Mars
2011-09-22 11:15:53 UTC
Post by arVid
Jaculus uit zijn frustratie daarover op de lml. Ik ben (in samenwerking)
bezig met een mail2news interface voor deze nieuwsgroep. Ik ben klaar met
de lml. Hou ligfietsmailinglijst.nl in de gaten zou ik zeggen.
Ik ga dat zeker in de gaten houden.

/Mars
ga toch fietsen ... dat is pas stil
Oscar
2011-09-22 15:24:44 UTC
Post by Mars
Ik ga dat zeker in de gaten houden.
Ik niet. TRN4 doet het nog altijd prima, dus mail2news hoeft van mij echt
niet. Ben wel benieuwd of dit wat meer traffic zal trekken.

De webinterface is er trouwenes ook al:
http://groups.google.com/group/nl.fiets.ligfiets

Ik hoop alleen wel dat die mail2news-interface een beetje goed
geschreven is en geen ellende gaat opleveren met vage cross-posts,
gebroken References en dat soort ellende.

En laat de madcrew clan er geen lucht van krijgen...
[J|O|R] <- .signature.gz
Oscar
2011-09-22 15:21:35 UTC
Post by arVid
De zelfgekozen stilte van de lijstbeheerders. Niet alleen op de
achtergrondlijst, ook per e-mail. Een muur geeft even veel inhoudelijke
reactie als de lijstbeheerders.
Niet goed. Ergens wel begrijpelijk. Stel je een persconferentie voor
waarin je verhaal door 20 journalisten tegelijk in twijfel wordt
getrokken. Allemaal gaan ze door elkaar kritische vragen stellen. Ga jij
die allemaal rustig en eerlijk beantwoorden? Vandaag nog? Of cancel je
de persconferentie om je eens in alle rust een verklaring voor te
bereiden?

Die verklaring is al voorbij gekomen. De persconferentie is echter nog
steeds geannuleerd, maar die boodschap is nog niet aangekomen.
Post by arVid
Ik heb een hoop mensen op de achtergrondlijst zien posten.
Ik maar een paar, en sommigen daarvan met tegenzin omdat ze op de
hoofdlijst niet meer werden doorgelaten. Veel mensen die op de
hoofdlijst wel door bleven gaan, heb ik nog steeds niet op de
achtergrondlijst zien mailen.

Er was op een gegeven moment zelfs even een soort van redelijke
discussie totdat iemand alles zeer persoonlijk begon op te vatten en
zich verlaagde tot regelrechte persoonlijke aanvallen.

Ik ben daar nu maar even gestopt. Alle argumenten die ik heb, zijn daar
al langs gekomen, dus daar heb ik niks meer aan toe te voegen. Als ze
zelfs laag-bij-de-grondse persoonlijke aanvallen blijken uit te lokken,
kan ik maar beter helemaal ophouden.

Ook hier ben ik intussen wel klaar. Ik heb gezegd wat ik te zeggen heb
en hoef nu alleen nog maar de brokstukken op te rapen. Vooral de
misverstanden omtrent mijn bedoeling zijn wat lastig recht te zetten.

Een hele korte samenvatting:

De lijstbeheerders vragen de mensen om de discussie over de toekomst
van de lijst voort te zetten op een andere even openbare lijst. Doe nou
niet zo moeilijk en probeer het op z'n minst eens om daar een gezonde
discussie op te starten. Als het niet lukt, kunnen we altijd nog andere
dingen proberen.

Wat er echter gebeurt:

- Oh, Oscar vind DUS dat de lijstbeheerders gelijk hebben
- Oh, Oscar vind DUS dat de vrijheid van meningsuiting onzin is
- Oh, Oscar vind het DUS goed dat mensen stilletjes gemodereerd worden
- Oh, Oscar wil DUS helemaal niks veranderen aan het huidige beleid
- Oh, Oscar <enzovoort>

... en men begint op mij in te hakken alsof ik de verpersoonlijking van
het kwaad of de lijstbeheerders ben. Erg jammer.

Er zijn er zelfs die denken dat als ik hun argumenten aanval en dat
misschien wat onhandig doe (ik ben niet zo'n goeie schrijver) dat ik ze
persoonlijk aanval. Had ik niet verwacht. Ik schrok daar behoorlijk van.
Post by arVid
Hoe kom je erbij dat de lijstbeheerders het principieel vertikken om de
discussie daar voort te zetten?
Eh?
[J|O|R] <- .signature.gz
arVid
2011-09-22 16:18:35 UTC
Post by Oscar
Post by arVid
[...]
Deze vergelijking gaat helaas nogal mank.
Ik ben geen journalist. Ik ben een poster en lezer op een mailinglijst die
ontevreden is over de onduidelijkheid rondom het beheer daarvan.
Post by Oscar
Post by arVid
[...]
Dat is mij niet opgevallen. Nou ben ik ook niet meer geinteresseerd in de
discussie tussen lijstleden, die was al lang klaar. Ik ben (nouja, was)
geinteresseerd in een discussie met de lijstbeheerders. Ik heb geen enkele
behoefte om verder te discussieren met andere deelnemers als de
lijstbeheerders zich daar niet in mengen.
Als ik herhalingen wil zien ga ik wel televisie kijken.
Post by Oscar
[...]
Dat liet ik aan de lijstbeheerders, de vragen/suggesties waren immers al
gedaan op de hoofdlijst.
Post by Oscar
Post by arVid
Hoe kom je erbij dat de lijstbeheerders het principieel vertikken om de
discussie daar voort te zetten?
Eh?
Je hebt "een aantal mensen weigert principieel op de achtergrondlijst te
posten" weggeknipt. Ik heb de lijstbeheerders er nog niet zien posten dus
ik heb hen voor het gemak ook maar bij die principiele groep ingedeeld.
Flauwigheidje waarvan ik weet dat je het niet bedoelde. Ik zal het nog
regelmatig doen.
Oscar
2011-09-22 18:28:53 UTC
Post by arVid
Deze vergelijking gaat helaas nogal mank.
Ik ben geen journalist. Ik ben een poster en lezer op een mailinglijst die
ontevreden is over de onduidelijkheid rondom het beheer daarvan.
Zoals eerder geconstateerd: iedere analogie gaat vroeg of laat mank.

Ik denk dat mijn punt wel duidelijk was. Stel anders een gerichte vraag
waar ik antwoord op kan geven om deze analogie te verduidelijken.

Waarom denk jij dat de lijstbeheerders niks (meer) zeggen?
Post by arVid
Ik heb geen enkele behoefte om verder te discussieren met andere
deelnemers als de lijstbeheerders zich daar niet in mengen.
Kan ik me goed voorstellen.
Post by arVid
Als ik herhalingen wil zien ga ik wel televisie kijken.
Of je gooit nog een keer dezelfde argumenten in de groep, kijken of ze
nog steeds hetzelfde reageren. Missie geslaagd. ;-)
Post by arVid
Flauwigheidje waarvan ik weet dat je het niet bedoelde. Ik zal het nog
regelmatig doen.
Okay, ik snap hem en zal op mijn hoede blijven.
Post by arVid
If you care, you just get disappointed all the time. If you don't care
nothing matters so you are never upset. -- Calvin
How true..
[J|O|R] <- .signature.gz
arVid
2011-09-22 19:03:00 UTC
Post by Oscar
Post by arVid
[...]
Deze ging vroeg mank. Je hebt m overigens weggeknipt, waardoor ik m niet
precies meer weet. Knippen is mooi, maar ik mis nu context die nog
relevant is. Gelukkig krijg ik het bericht nu ook per e-mail.
Post by Oscar
Ik denk dat mijn punt wel duidelijk was. Stel anders een gerichte vraag
waar ik antwoord op kan geven om deze analogie te verduidelijken.
Ik snap je punt wel ergens, maar dat wil niet zeggen dat ik de stilte
verstandig of wenselijk vind.
Als 20 journalisten kritische vragen gaan stellen waar ik het antwoord
niet op weet zou ik er naar streven de vragen die zij hebben zo spoedig
mogelijk te beantwoorden. Bij voorkeur een dag later, eventueel een dag
later een datum die hooguit een week verder is noemen waarop de vragen
beantwoord worden. Een dag na die antwoorden is het tijd voor een nieuwe
persconferentie om eventueel onbeantwoorde vragen te beantwoorden en de
antwoorden te verduidelijken indien nodig.
Post by Oscar
Waarom denk jij dat de lijstbeheerders niks (meer) zeggen?
Ik heb werkelijk geen flauw idee.
Post by Oscar
Post by arVid
Als ik herhalingen wil zien ga ik wel televisie kijken.
Of je gooit nog een keer dezelfde argumenten in de groep, kijken of ze
nog steeds hetzelfde reageren. Missie geslaagd. ;-)
Ik heb volgens mij nog 559 betere dingen te doen. De olie van mijn Rohloff
vervangen bijvoorbeeld. Of steentjes uit m'n banden peuteren.
Post by Oscar
Post by arVid
If you care, you just get disappointed all the time. If you don't care
nothing matters so you are never upset. -- Calvin
How true..
Ik moet het verzameld werk nog steeds kopen, dat is een van die 559
dingen.
Oscar
2011-09-22 19:23:56 UTC
Post by arVid
Deze ging vroeg mank. Je hebt m overigens weggeknipt, waardoor ik m niet
precies meer weet. Knippen is mooi, maar ik mis nu context die nog
relevant is. Gelukkig krijg ik het bericht nu ook per e-mail.
Kan jouw newsreader niet threaden? Anno 2011 ? Bizar.

Maar goed, ik vergeleek een mogelijk bericht van de lijstbeheerders met
een persconference waar de journalisten door elkaar beginnen te roepen,
allemaal met kritische vragen waar ze wel antwoord op willen hebben.

Stel nou dat de lijsbeheerders NU iets gaan uitleggen. Ik denk dat ze
er dan even heel goed voor moeten gaan zitten om alle reacties van een
eerlijk en goed overwogen antwoord te voorzien. Een slordigheidje en je
bent weer een dag bezig om de gemoederen te sussen.

Mogelijk hebben ze op dit moment daar gewoon geen tijd voor. Ik weet het
niet. Ik heb 1 van de 2 wel eens in het echt gezien en verder ken ik ze
ook niet.

Ik hoop wel serieus dat ze zich op een gegeven moment in de disussie
mengen. Liefst op de door henzelf gepromote achtergrondlijst.
Post by arVid
Ik snap je punt wel ergens, maar dat wil niet zeggen dat ik de stilte
verstandig of wenselijk vind.
Dat zei ik ook niet. Hooguit dat ik er ergens wel begrip voor op kan
brengen. Ik hoop dat jij nu niet denkt dat ik het er DUS mee eens ben.
Post by arVid
Ik heb volgens mij nog 559 betere dingen te doen. De olie van mijn Rohloff
vervangen bijvoorbeeld. Of steentjes uit m'n banden peuteren.
Allemaal een stuk leuker en met meer kans op resultaat. ;-)
[J|O|R] <- .signature.gz
Oscar
2011-09-22 19:29:13 UTC
Post by Oscar
Kan jouw newsreader niet threaden? Anno 2011 ? Bizar.
Mmm... slrn zou dat toch moeten kunnen. Maar als je eenmaal in de editor
zit wordt dat lastig. Ik had hetzelfde probleem en had even terug moeten
kijken voordat ik deze opmerking maakte..

Kan zelf maar niet wennen aan newsreaders zonder Treading a la trn. Ook
niet aan slrn dus. Ik mis het boompje rechtsboven en de ,-toets.
[J|O|R] <- .signature.gz
Rode Pioneer
2011-09-22 19:17:30 UTC
Post by Mars
Wat is de relatie tussen de NVHPV en de mailinglijst. Is de lml een open
discussieplatform of is het een door het bestuur van de NVHPV
gecontroleerd propagandakanaal?
Daar komen we vanzelf achter. Ligfiets.net (gemaakt door onbekenden)
bericht zeer regelmatig over scheten gelaten op de lml. Er zijn zelfs
tabjes bij het nieuws overzicht om te kijken waar men het over heeft.

Als ze deze lijst/groep -mocht hij van de grond komen- volledig negeren,
dan heb je je antwoord.
--
Grrz
Rode Pioneer
Oscar
2011-09-22 19:26:40 UTC
Post by Rode Pioneer
Daar komen we vanzelf achter. Ligfiets.net (gemaakt door onbekenden)
bericht zeer regelmatig over scheten gelaten op de lml. Er zijn zelfs
tabjes bij het nieuws overzicht om te kijken waar men het over heeft.
Dat is mode in webdesignwereld, geloof ik. Dat je de berichten die ieder
ander al overal heeft gezien nog een keer in een hoekje herhaald.

@ligfiets tweet ook alle nieuwe topics op de LML.
Post by Rode Pioneer
Als ze deze lijst/groep -mocht hij van de grond komen- volledig negeren,
dan heb je je antwoord.
"Never attribute to malice what can be explained by stupidity".
--
[J|O|R] <- .signature.gz