Flevobike Versatile
Nieuwsgroepen
2003-07-07 21:25:16 UTC
Heeft er al iemand iets te melden over deze waanzinnige nieuwe fiets?
Ervaringen (kan bijna niet, alleen op een prototype als ik het goed begrepen
heb....), meer (technische) gegevens dan op de Flevobike.nl, mogelijke
kruis- en topsnelheden, uitvoeringen in de toekomst etc.?

Ben erg benieuwd naar info over deze m.i. extreme fiets, vergeleken met alle
anderen (voorzover ik die kan vinden op het net...).

Jaap -vorlopig nog 20/20- Haalboom
Mark van Gorkom
2003-07-07 22:13:46 UTC
Post by Nieuwsgroepen
[...]
Op de ligfietsmailinglijst (abonneren via ww.ligfiets.net) is ie
uitgebreid over de tong gegaan.
Zelf heb ik er tijdens Cycle Vision even ingezeten, en dat zat prima
en zag er bijzonder fraai uit.
De snelheid zou, volgens de laatste berichten vergelijkbaar zijn met
een Mango. In de (nabije?) toekomst komt er nog een (halfopen) kapje
op, en hydraulische demping op de veren (heeft nu
wrijvingsschokdempers). Ik hoop ook dat de remmen nog eens hydraulisch
worden. De dichtsbijzijnde concurenten lijken me de Flevobike Mango en
de Duitse Cabbike, en vergeleken daarmee is de Versatile m.i. toch wel
fraaier/completer/doordachter (helaas ook zwaarder). Vooral qua
materiaal: er gaat nog al eens een velomobiel om, en met glasfiber
geeft dat gelijk een hoop schade (al laat zich dat wel weer
repareren). Wat ik er zo van zie en hoor lijkt dat Twintex een stuk
taaier, en krassen e.d. zie je er een stuk minder op. Ook leent de
constructie zich beter voor "massa"fabricage, mocht dat ooit van
belang worden.
Verder vind ik de besturing middels twee hendels ter weerszijden
prettiger dan met een centrale stuurknuppel, en is een Mango me te
open, en een Cabbike denk ik toch te dicht.
Een Quest is trouwens extremer, lijkt me (en duidelijk sneller), maar
ook minder praktisch

Aangezien ik tegenwoordig 50 km van m'n werk afzit (leve de
reorganisaties) ben ik dringend aan een velomobiel toe, en totnutoe
staat de Versatile bovenaan m'n shortlist.

m.v.g.,M.v.G.
Bruno Van den Bussche
2003-08-05 13:53:09 UTC
Post by Nieuwsgroepen
[...]
Hallo Jaap,
ik heb met de versatile gereden in Dronten. Een geel prototype, zo
goed als de produktieversie. Een zalige 'fiets'. Voor mij de meest
luxueuse velomobiel die er bestaat. Je moet geen speleoloog zijn om in
het voertuig te kruipen zoals bij de quest. De kap zwaait open en je
hebt ruimte zat als je zit. Bovendien kan je je stoel op hoogte zetten
zonder gereedschap. Dit geeft een beter zicht op de weg dan bij de
mango, de quest of de limit. Hij stuurt zeer direct: de minste
beweging die je met het stuur maakt, geeft een richtingsverandering.
Dat is wel wennen als je boven de 30 per uur gaat. Ik vind dat er nog
armsteuntjes in ontbreken, maar de producenten beloven dat die er
komen. Hij draait kort. Ik denk zelfs korter dan de mango. De
besturing is erg licht bij lage snelheden. De versatile is erg stil
vanbinnen. De Rohloff-naaf hoor je meestal niet behalve in een lage
versnelling. Hij zou nog moeten ingereden worden(?). Geen gekraak van
het koetswerk en een fel verbeterde vering i.v.m. de limit. Zonder
SPD-schoenen haalde ik een kruissnelheid van 33 km per uur. (Even snel
als de limit; met mijn challenge twister is dat 25 km per uur).
Pinkers en vanbinnenuit verstelbare spiegels, het zit er op. En
achteraan een hendel waarmee je je velomobiel als winkelkarretje kan
gebruiken of hem 180° draaien. Zelfs in Dronten zetten automobilisten
hun auto even aan de kant om je te zien passeren. De versatile reed zo
zalig dat ik er mij een hebt besteld. Vanaf december zou ik er in
kunnen rondtoeren. Men wil de produktie later opdrijven tot 2 à 3 per
dag.
Voor meer info, mail gerust: ***@wanadoo.be