Standaard voor een Optima Condor.
N.J. ter Pelkwijk (Nico)
2003-08-09 22:06:50 UTC
Al enige jaren ben ik een tevreden condor rijder. Toch blijft er
altijd wat te verbeteren. Zo zoek ik al jaren naar een standaard.

Natuurlijk heb ik wensen. Ik heb meestal een paar zware tassen aan de
fiets hangen. Een achter standaard (bij het achterwiel) is daarom
gewoon niet de goede plaats t.o.v. het zwaartepunt.

In het midden onder aan het frame zit een gat voor een standaard, maar
een normale standaard is daar te kort. Bovendien loopt de onderkant
van het bevestigingspunt ook nog wat schuin omhoog (naar voren), wat
ook niet gunstig is voor de bevestiging. De standaard zal daar
ongeveer 55 cm lang moeten zijn. (Dit mede afhankelijk van de vorm.)
Gezien de lengte geeft dat ook behoorlijke krachten. Zo heb ik een
uitschuifstandaartje verlengt, maar deze buigt aan alle kanten door.
Ook een paaltje op die bevestigings plaats met daarop een normale
standaard was niet stevig genoeg. (Te veel schroef en dus
draaimomenten.)

Op internet zijn sporadisch foto's van eigenbouw oplossingen te
vinden. Helaas zijn deze niet van een zodanige kwaliteit dat ik daar
een smid mee aan de gang kan laten gaan.

Wat mij verbaasd is dat, 8 jaar na introductie van deze fiets, er nog
steeds geen fatsoenlijke standaard voor deze fiets te koop is.

Wie weet een betaalbare oplossing of een heeft een goede bouwtekening?

Nico.
Bas Karsdorp
2003-08-10 07:14:58 UTC
Ik had het zelfde met mijn Optima Dragon.
Ab Touw (Ligfietscentrum Brielle) had een eenvoudige oplossing:
Hij nam een gewone alu fietsstandaard. De standaard werd verlengt door
er een alu buis overheen te slaan en te borgen met een parkertje.
Op maat afzagen en een rubber dopje op het eind. Monteren op de daarvoor
bedoelde plaats.
Met bepakking buigt het wel wat door, dus de fiets niet te schuin
neerzetten.

Of hij deze methode ook toepast op de Condor zou je hem kunnen vragen...