Jester als katapult
edwin
2006-07-07 07:48:16 UTC
Hallo,
Ik ben sinds een tijd in het bezit van een Jester. Nu moet ik zeggen
dat de snelhuid me wel bevalt. Maar ik vraag me af hoe de ervaringen
zijn op bv. gewone klinkerwegen en bulten in het fietspad. Ik ben al
een paar keer bijna op mijn bek gegaan. Al wat je dan door je
aërodynamica aan snelheid wint gaan dan weer verloren. Doe ik iets
verkeerd??

Hoe zijn by the way de ervaringen met andere weggebruikers. Ondanks dat
ik de hoffelijkheid zelve ben ontmoet ik nogal wat agressie van met
name automobilisten maar ook fietsers.

Ik ben benieuwd
Arnold Ligtvoet
2006-07-07 16:26:48 UTC
Post by edwin
[...]
Ik rijd op een Optima Baron. Iets hoger, maar net als de Jester geen
vering. Ik heb niet zo'n last van 'langzaam' wegdek, volgens mij is het
meer spygologisch. Je kan ook over klinkers en stoeptegels erg hard
doorrijden. Ik merk wel dat ik zelf voor het comfortabele geneigd ben om
iets langzamer te gaan rijden...
Post by edwin
Hoe zijn by the way de ervaringen met andere weggebruikers. Ondanks dat
ik de hoffelijkheid zelve ben ontmoet ik nogal wat agressie van met
name automobilisten maar ook fietsers.
Ik heb zelden last van agressieve medeweggebruikers. Ik had laatst in
Amsterdam een voetganger die mij tegemoet kwam mijmeren op het fietspad.
Een vriendelijk 'pardon' van mijn zijde werd begroet met een 'eikel'
(lees met Amsterdams accent). Verder valt het mij mee....

Groet,
Arnold.
PS ligfiets.net heeft een zeer actieve mailinglist, vandaar dat het hier
meestal rustig is.
Michiel
èkel dus...
Arnold Ligtvoet
2006-07-08 08:39:01 UTC
Post by Michiel
Post by Arnold Ligtvoet
[...]
De llllllll was nog iets langer :-)

Arnold.
edwin
2006-07-08 16:28:29 UTC
Oké èkellllllllllll dus.
Tja ik werd bijna van mijn fiets gereden door een tegenligger met zijn
vinger omhoog. En dat was niet zijn duim. Of.... zet een vlag op dat
ding dombo. En meteen keren gaat niet zo snel dus em in zijn kuiten
knijpen zat er niet in.

Maar hoe zit het nu met mijn andere vragen over de wegligging en zo
Arnold Ligtvoet
2006-07-08 16:35:46 UTC
Post by edwin
Maar hoe zit het nu met mijn andere vragen over de wegligging en zo
Zie ook mijn eerdere antwoord. Ik heb zelden last van een gebrek aan
vering, ook op allerlei slechte wegdekken. Het enige dat echt vervelend
is zijn hele scherpe hobbels (boomwortels en sommige verkeersdrempels
vallen in deze categorie). Verder heb je alleen maar voordeel van het
niet hebben van vering: je zet nooit trapenergie om in vering...

Ik weet niet wat je verkeerd doet. Ik ben in het begin een keer bijna
onderuit gegaan omdat ik nog geen SPD had. Rijd je met ingeklikte
schoenen? Verder rij ik stoepen op en af en dat gaat allemaal goed. Ben
1 keer onderuit gegaan over tramrails, verder nooit...

Hoe lang fiets je al? Zit je voldoende ontspannen op de fiets of heel
krampachtig?

Arnold.
edwin
2006-07-08 18:10:19 UTC
nog niet zo heel lang. Ik probeer wel zo ontspannen mogelijk te rijden. Ik rijd net als op mijn racefiets met klikpedalen. Zou niet anders willen. Ik vind de fiets echter wel heel gevoelig voor stuurbewegingen. M.a.w hij doet heel nerveus aan. Maar ik heb echt last van kuilen en bobbels. Wellicht mijn banden te hard. Ik heb ook carbon wielen en wellicht zijn die ook wel heel stijf. Ik hoef ook geen vering. Dat is het niet. Maar inderdaad die verdomde verkeersdrempels die er alleen maar lijken te liggen om fietsers te pesten. Het zal ook wel liggen aan mijn wat gespannen houding. Ik voel me nog niet zo zeker en durf ook nog niet met losse handen en zo.
Waar moet je met een staartpunt eigenlijk je water laten?? heeft
iemand daar nog een oplossing voor? een camel bag in je compartiment??
Arnold Ligtvoet
2006-07-09 12:43:02 UTC
[...]
Het feit dat de fiets gevoelig lijkt voor stuurbewegingen ligt vooral
aan het merk fiets. Challenge fietsen voelen imho iets nerveuzer aan de
Optima fietsen (waar de Baron dus vandaan komt).

Ik rij met banden tussen de 6 en 7 bar, veel harder lukt volgens mij
niet met normale banden. Verder heb ik een ultrastijf gespaakt
achterwiel. Het lijkt me dat het hebben van carbon wielen daar niet echt
heel veel aan toevoegt.

Ik kan ook niet goed met losse handen fietsen terwijl ik trap. Heuvel af
en uitrijdend gaat het wel. Het kan wel, kijk maar op:
http://www.xs4all.nl/~markjan/hurricane/tricks.html

Arnold.
edwin
2006-07-10 09:04:11 UTC
Na ik ben gisteren weer eens gaan rijden. zie d'r altijd weer even
tegenop om de stad uit te komen. Ik ben nog niet gewend aan het feit
dat ik niet snel kan zien of er verkeer aan komt. Maak meer gebruik van
mijn oren en neem risico's. So far so good. Het geeft me ook wel een
kick. Ben niet zo braaf meer wat Rood stoplicht betreft. Gisteren stond
er een vette wind en de meeste fietsers ploeteren. En ik ging met 32
km/u tegen de wind op. A big smile on my face. Haha. Nu weet ik ook
weer waar die fiets voor is. Ik moet meer lef hebben en me ontspannen.
En dan maar doortrappen. Ik blijf last houden van bobbels en
boomwortels in de weg. Ik merk wel; dat als ik dan even met mijn rug
omhoog kom het wat beter gaat. Goed voor mijn buikspieren ook nog.
Nu mijn water nog kwijt kunnen.

Zijn er nog mensen in midden brabant die willen fietsen??
Arnold Ligtvoet
2006-07-10 21:43:15 UTC
Post by edwin
Zijn er nog mensen in midden brabant die willen fietsen??
http://www.ligfiets.net/clubs/

O.a. Den Bosch, Eindhoven, de Peel moet lukken dacht ik. Staat ook een
agenda op de site met de data waarop men fietst...

Hoe hard ging je wind mee? Ik haalde de 51 km/h op mijn Baron....

Arnol.d
edwin
2006-07-30 10:59:15 UTC
Post by Arnold Ligtvoet
Post by edwin
[...]
Never done it. Op mijn racefiets weleens 45 gehaald.
Ben net terug van vakantie en vandaag ging ik er maar weer op uit. Pak
dan toch even mijn gewone fiets. Ben dan wat sneller weg en
wendbaarder.
Het lullige is dat ik het persé wil kunnen. Ik wil op die ligger
hetzelgde kunnen als op mijn racefiets.
Zal ik het ooit leren??

Heeft iemand nog een oplossing voor het waterprobleem
p***@gmail.com
2006-08-05 13:47:00 UTC
Post by edwin
Post by Arnold Ligtvoet
Post by edwin
[...]
Er zijn verschillende systemen op deze link worden een aantal
oplosingen aangeboden http://www.fastbacksystem.com/index.html

Dit zou een oplossing kunnen zijn met wel 4L
http://www.fastbacksystem.com/page14/page14.html

Groet,
Koendert