Iemand ervaring met greentyre op de ligfiets?
S'fly
2004-04-26 10:43:13 UTC
De firma Greentyre levert "massieve" fietsbanden, op zich een lumineus
idee (nooit meer lekke banden!). Ooit -jaren geleden- heb ik op de
Tweewielerbeurs in de RAI in Amsterdam eens een 20 inch bandje gekocht,
als probeersel. Ze waren toen nog vrij prijzig en ik gebruikte hem
destijds voor mijn eenwieler -- wat in principe prima werkte.

Nu, jaren later en al weer een tijd in het bezit van een ligfiets
(Flevobike) bedacht ik me dat het misschien wel interessant voor de
ligfiets kon zijn. Zelf zeggen ze op hun site: "Because the PSI cannot be
adjusted like a pneumatic tire, riders who try Greentyres for recumbent
bikes, commuting or racing and heavy riders on low psi tires may not be
satisfied."

Tja. De vraag is dus: heeft iemand die dingen wel eens uitgetest op een
ligfiets?

http://www.greentyre.com/
S'fly
Mike Heule
2004-04-26 14:01:27 UTC
Post by S'fly
Tja. De vraag is dus: heeft iemand die dingen wel eens uitgetest op
een ligfiets?
http://www.greentyre.com/
Geen ervaring mee, maar er lijken me toch een paar nadelen aan te kleven.
Onder andere hogere rolweerstand en minder comfort.
Volgens hun eigen site verbruiken de massieve banden 76 watt aan
rolweerstand, tegenover 54 watt voor een normale band.

Daarnaast heb je kans dat je Flevobike is uitgerust met de zeldzame ETRTO
438 bandjes. In die maat is met luchtbanden al een beperkte keus aanwezig,
dus ik denk dat ze in massieve vorm al helemaal niet bestaan. Of je moet
natuurlijk 406 banden kunnen gebruiken, dan heb je geluk.

Als je niet al te veel geeft om snelheid of comfort kan je het natuurlijk
altijd uitproberen ;-)
--
Mike Heule
http://www.ligfiets.tk
S'fly
2004-04-27 10:19:38 UTC
Post by Mike Heule
[...]
<http://www.greentyre.com/eng/images/pages/performance/graph.gif>
Tja, dat is het 'm juist. Zou die hogere rolweerstand opwegen tegen het
voordeel geen banden meer lek te rijden?
Post by Mike Heule
[...]
Op mijn wielen staat "20 x 406", dus dat zit wel goed, lijkt me. 't Is me
alleen niet helemaal duidelijk voor welk bandje van Greentyre ik nu
precies moet gaan ...
Post by Mike Heule
Als je niet al te veel geeft om snelheid of comfort kan je het
natuurlijk altijd uitproberen ;-)
"Minder comfort" is natuurlijk een relatief begrip -- persoonlijk houd ik
wel van een lekker stevig opgepompd bandje, dus ik denk dat ik het
inderdaad maar eens ga proberen. 't Zal wel even wennen zijn in het begin.
Ik kan me van mijn eenwieler nog herinneren dat het een raar geluid
maakte, met zo'n bandje over straat te rijden, haha. Afijn. :)
--
S'fly