wat zijn de max. afmetingen van een ligfiets ?
Jaap Boomsma
2007-07-26 19:04:42 UTC
Vroeg me af wat de max. afmetingen voor een ligfiets eigenlijk zijn.

Groet van Jaap
Arnold Ligtvoet
2007-07-26 20:42:18 UTC
Jaap,
Post by Jaap Boomsma
Vroeg me af wat de max. afmetingen voor een ligfiets eigenlijk zijn.
snap de vraag niet helemaal? Er zijn verschillende soorten ligfietsen.
Met omkapping (veelal breder en langer), lage ligfietsen (veelal
langer). De max. afmetingen zijn er dan ook niet. Je mag ze zo groot
maken als je wilt. Qua maatvoering moet je je wel aan de wet houden,
maar die is voor ligfietsen niet anders dan gewone fietsen.

Arnold.
Jaap Boomsma
2007-07-27 12:04:46 UTC
Post by Arnold Ligtvoet
Jaap,
Post by Jaap Boomsma
[...]
Ja,dus de vraag is dan wat is de max. maatvoering wettelijk op dit moment .

Ik nam aan (misschien ten onrechte dat mensen met ligfietsen dat beter
wisten omdat daar ook van meer wielen gebruikt kunnen worden normaal.

Stel dat je een ligfiets maakt voor drie mensen naast elkaar ,hoe zit dat
dan ?

Vandaar de vraag .zal hen dus ook even anders in nl.fiets plaatsen als de
wetgeving het zelfde is ?

(herinner me iets van heel vroeger ?in die tijd mocht een fiets niet op een
auto lijken (geen omkapping)

Vriendelijke groet jaap
Arnold Ligtvoet
2007-07-27 20:46:49 UTC
Post by Jaap Boomsma
Ja,dus de vraag is dan wat is de max. maatvoering wettelijk op dit moment .
Zag dat je idd al gepost had in nl.fiets en een correct antwoord kreeg.
Je was dus op zoek naar de maximale breedte van de fiets. Maatvoering
kan ook hoogte of lengte zijn...
Post by Jaap Boomsma
Ik nam aan (misschien ten onrechte dat mensen met ligfietsen dat beter
wisten omdat daar ook van meer wielen gebruikt kunnen worden normaal.
Op de mailing list van ligfiets.net worden regelmatig verhalen gepost
van mensen op driewielers die worden aangehouden door de politie omdat
zij niet het verplichte fietspad volgen. Het archief van deze lijst is
te vinden op : http://groups.google.nl/group/ligfiets.

Groet,
Arnold.
Jaap Boomsma
2007-07-27 22:56:51 UTC
Post by Arnold Ligtvoet
Post by Jaap Boomsma
Ja,dus de vraag is dan wat is de max. maatvoering wettelijk op dit moment .
Zag dat je idd al gepost had in nl.fiets en een correct antwoord kreeg.
Ja ,je maakte op merkzaam er op dat een ligfiets dezelfde wetgeving had als
een fiets ,
dat wist ik niet,(heel vroeger mocht een omhulsel b.v. niet op een auto
lijken van de wet),daarom
nam ik aan dat er verschillen zijn ,en ik weet hoe moeilijk de wet
tegenwoordig is .
Post by Arnold Ligtvoet
Je was dus op zoek naar de maximale breedte van de fiets. Maatvoering
kan ook hoogte of lengte zijn...
Klopt ,ook dat wilde ik graag goed weten.
Post by Arnold Ligtvoet
Post by Jaap Boomsma
Ik nam aan (misschien ten onrechte dat mensen met ligfietsen dat beter
wisten omdat daar ook van meer wielen gebruikt kunnen worden normaal.
Ik heb geen ligfiets ,maar ik neem zomaar aan dat die het ook niet presies
weten (want wie weet nou dat een aanhanger
van je ligfiets 1 meter breed mag zijn . (hoe komen ze er op?).
Post by Arnold Ligtvoet
[...]
Is daar een reden voor (behalve dan dat de fietspaden normaal veel slechter
zijn (zelfs met stoeptegels ).

Groet van Jaap
Bastiaan Welmers
2007-08-01 08:35:56 UTC
Post by Jaap Boomsma
Post by Arnold Ligtvoet
[...]
Ja, dat fietspaden nog wel eens te smal of te bochtig zijn om
fatsoenlijk over te kunnen fietsen met een driewieler. Daarom geldt ook
een uitzonderingsartikel in de wegenverkeerswet. Helaas begrijpt niet
elke agent dat.

/Bastiaan
Jaap Boomsma
2007-08-02 02:00:53 UTC
Post by Bastiaan Welmers
Post by Jaap Boomsma
Post by Arnold Ligtvoet
[...]
He? dat wist ik niet, word allemaal wel moeilijk met die rare voertuigen en
wegenverkeerswetten.

Het wordt steeds meer een zooitje ,hier in amsterdam b.v.
Dan weer is het een verplicht fietspad,even verder op moeten de brommers er
weer op,gekken werk.

Vriendelijke groet Jaap
Post by Bastiaan Welmers
/Bastiaan