Help mij bij het ontwerpen van een weersbescherming voor fietsers
eltremor
2004-01-22 10:19:22 UTC
Beste ligfietsers,

Ik ben een student aan de Tu Delft en de opdracht van mijn
afstudeerproject is een weersbescherming voor de nieuwe ezb
(easyglider van gazelle) te maken. De achterliggende gedachte is om
dit ontwerp ook toepasbaar te maken op andere fietsen (gewone fietsen
of ligfietsen).

Ik ben benieuwd of er onder jullie mensen zij, die ervaring hebben met
weersbeschermingen (regenkappen of windschermen) en of jullie deze
ervaringen met mij willen delen.

Mijn interesse gaat in het bijzonder uit naar de volgende
vraagstukken:
1. Is een weersbescherming uberhaupt wenselijk? M.a.w. is wind en nat
worden tijdens het fietsen echt zo'n groot probleem?
2. Wat is volgens jullie belangrijk bij het ontwerpen van een
weersbescherming?
3. Wat zijn jullie eigen ervaringen?
4. Zou een weersbescheming kunnen bijdragen aan de veiligheid van de
fiester en zo ja hoe dan?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties,
groeten eltremor
hubert pellikaan
2004-02-04 09:08:41 UTC
Post by eltremor
1. Is een weersbescherming uberhaupt wenselijk? M.a.w. is wind en nat
worden tijdens het fietsen echt zo'n groot probleem?
als je dertig rijdt is het de eerste 10 minuten vrij vervelend, en na
het fietsen moet je wel wat anders aan. Bij de auto light dat anders.
Post by eltremor
2. Wat is volgens jullie belangrijk bij het ontwerpen van een
weersbescherming?
Dat je vrij droog blijft zodat je normale kleren aan kunt, maar ook
dat je er liefst harder door gaat
Post by eltremor
3. Wat zijn jullie eigen ervaringen?
met mijn blikken regenschild ging het vrij aardig (lang geleden wel en
niet erg fraai gelijnd) je bleef wel tamelijk droog en was ook stevig
genoeg om overal te parkeren . Wellicht dat ik ergens nog een foto van
het ding heb.
Post by eltremor
4. Zou een weersbescheming kunnen bijdragen aan de veiligheid van de
fiester en zo ja hoe dan?
Rolbeugels/kreukelzones etc lijken me nuttig als je met 40 door de
stad wil scheuren

Je zou met een regenbescherming een soort cabrio fiets kunnen maken
die ongelofelijk mooi is in plaats van tamelijk nurdy, dat zou verkoop
technisch wel helpen. Een soort smart-ligfiets dus. met klein
spartamed motortje zodat je buiten de stad ook echt 50 kan.

Afijn succes!
Hubert