Stuur
Eric Leijenaar
2003-08-23 20:54:27 UTC
Ligfietsen zijn voor mij een (nog) onbekend fenomeen. Deed het tot nog toe
(veelvuldig, ca. 15.000 km per jaar) op en bukfiets, een Koga
Worldtraveller. Maar ik overweeg nu toch sterk een ligfiets aan te schaffen.
Heb me daarom ook ingeschreven op deze nieuwsgroep.
Kunnen jullie mij (uit de praktijk !) vertellen wat de voor- en nadelen zijn
van boven- en onderstuur.

Eric Leijenaar
Mike Heule (No plan B)
2003-08-23 21:33:55 UTC
Post by Eric Leijenaar
[...]
Ik heb zowel ligfietsen gehad met een vlak onderstuur (dragon),
ossekoponderstuur (voor zover je het een stuur kan noemen op een flevobike
;) en bovenstuur (baron). Grote voordeel van een bovenstuur is dat je er
makkelijk een fietscomputertje op kan bevestigen en af kan lezen in welke
versnelling je fiets staat. Verder scheelt het (theorie) ook nog wat in
luchtweerstand.

Een onderstuur fietst naar mijn mening veel relaxter. Je armen hangen
ontspannen naast je lichaam, wat de meest natuurlijke houding is. Een
ossenkopstuur functioneert tevens als een soort van valbeugel mocht je
vallen. Wel zijn attributen als een bel moeilijker te bereiken. Een
computertje kan je op de buis tussen je benen monteren; iets moeilijker
afleesbaar

Mijn tip: ga voor jezelf bepalen wat je het meest prettig vindt. Echt grote
voor- of nadelen zitten er niet aan. Gewoon uitproberen.

Mike aka No plan B
http://www.ligfiets.tk
Harm Verbeek
2003-08-28 22:19:49 UTC
Hallo,

Ik heb bewust voor een bovenstuur gekozen, omdat je makkelijker met een
bovenstuur met twee fietsen kan fietsen als er een kapot is. Dit lukte mij
niet met een onderstuur. Verder kon ik beter sturen tussen paaltjes door e.d.
met een bovenstuur. Ik heb een Nazca.
Ik heb een aantal ligfietsen uitgeprobeerd op een eigen bedacht circuitje met
moeilijke straatjes in Winterswijk, zodat ik goed kon vergelijken.

Groeten Harm Verbeek
Voor mij was een bukfiets na een nekherniaoperatie geen optie meer vanwege
de overstrekking van de nek en afklemming van de spieren in mijn armen.
Sinds februari 2003 rijdt ik op een Challenge Twister met onderstuur. En ik
moet zeggen: Dat bevalt prima. Ik zou geen bukfiets meer willen. De houding
van armen is erg relaxed. Het enige dat lastig is om een straatje te keren
(draaicirkel) of het passeren van hekjes die haaks op het fietspad staan.
Rob Küppers
se
2003-11-06 20:58:28 UTC
hallo,

het gaat vooral om het gebruiksdoel en persoonlijke smaak. Wil je racen dan
bovenstuur, wil je toeren dan is en onderstuur naar mijn smaak veel fijner.
je komt er maar op één manier achter en dat is proberen. Beste is een
ligfiets verhuurbedrijf met een arrangement (toertochtje) zodat je meestal
aan het eind van de dag alle modellen kan uitproberen. Want er zijn enorme
verschillen mogelijk.

Sven-Erik