Meer licht met SON
TaP
2005-10-02 15:22:10 UTC
Binnenkort wordt mijn voornaaf vervangen. Daarbij heb ik gekozen voor een
SON naafdynamo.

Ik wil graag de maximale lichtopbrengst bereiken met de SON, zonder accu's.
Op de site van SON Nederland (http://www.m-gineering.nl/sindex.htm) heb ik
begrepen dat 2x de E6 lampen samen het meeste licht geven. SON kan vanaf 20
km/u 12 volt/6W leveren bij gebruik van twee lampen. Ik fiets altijd sneller
dan 20km/u. Ik heb echter liever slechts één lamp met (heel) veel licht,
maar indien twee lampen echt meer licht geven, is de keus daarvoor.

Helaas ben ik niet handig met electronica, dus kan ik niet zelf schakelingen
maken. Ik ben op zoek naar een goede, maar eenvoudige oplossing.

Ik rij regelmatig met hoge snelheid door de onverlichte polder. Vooral met
nat weer zie ik erg weinig met batterij verlichting (Cateye EL-500).
Heeft iemand ervaring met lampenkeuze bij gebruik van de SON? Kan iemand mij
adviseren?
Yannik
2005-10-02 17:34:35 UTC
Post by TaP
[...]
één lamp aan 12V en 6W zal meer licht geven, die zijn reeds te koop en
voorzien voor de 12V instalatie van Bumm
http://www.bumm.de/index-e.html
Die zijn voorzien voor de 12V zijloopdynamo die ook een heel hoog rendement
haalt maar ook vroeger het nodige vermogen om die 12V lamp te doen
oplichten.
De dubbele lamp opstelling is er om bij de SON ook aan lagere snelheid licht
te kunnen hebben.
Als licht aan lage snelheid minder van belang is ben je beter af met één 12V
6W lamp op de SON.
Met een dubbele lamp kan je wel twee verschillende orientaties geven, één
brede straal om te zien en gezien te worden en dan aan hogere snelheid een
spot om verder te kunnen zien...

Yannik
Koert
2005-10-03 20:16:04 UTC
Post by Yannik
Post by TaP
[...]
Zo! Interessant!
Die Cateye EL-500 van TaP gebruik ik ook en die geeft inderdaad niet
genoeg licht als je hard door de polder rijdt. Bovendien heb ik telkens
het idee dat "ze" me niet snel en/of goed genoeg zien. De lamp is vrij
klein, geeft een smalle bundel en zit op het stuur. Als ik fiets met
mijn handen op de (race)remgrepen dek ik de hele boel af voor schuin
van voren.
Zo'n 12V installatie met twee lampen wil ik ook niet aan mijn
fietsstuur hangen, dus die ene 12V lamp gewoon op de vorkkroon lijkt me
wel wat. Begrijp ik goed dat het gaat om de "Lumotec Oval 12 plus"? En
kan je die hier ook kopen?
Kan je die nou ook combineren met een Shimano naafdynamo DH-3D-70? Bij
roseversand kost die 53 euri, toch wat prettiger dan de 161 voor de
SON!

Koert
--
Dit is een automatische handtekening van MesNews.
Site : http://www.mesnews.net
ebro
2005-10-02 18:27:39 UTC
Op zondag vroeg TaP hulp van boven en hij verblijdde ons met het
Post by TaP
[...]
Ik heb erg goede ervaring met de SON. Als lampen de Lumotec en de E6.
De E6 is meer een verstraler. Ik heb ze iets versteld tov elkaar
waardoor ik een goede, lange lichtbundel heb. Ik rij inmiddels ook
dagelijks 10 km door onverlichte uiterwaarden en heb veel plezier van
deze combinatie.
Je kunt ze, met adresgegevens van de importeur, gewoon bij je
fietsenmaker bestellen. Die kan de boel dan natuurlijk ook voor je
monteren. Overigens is dat eenvoudig met bijgeleverde documentatie.
--
Only those who know the secret can read a stream of bytes ....

Eric
TaP
2005-10-04 20:01:36 UTC
Dank voor je antwoord (alle anderen trouwens ook)

Naar aanleiding van dit antwoord ben ik gaan zoeken en kwam op de
onderstaande website uit:
http://www.solidlights.co.uk/products/1203d.php
De lamp lijkt veelbelovend en 2 LED lampen van 3 Watt geven vast veel meer
licht dan 2 halogeen 3 Watt lampen.

Heeft iemand hier al ervaring mee?

Gegroet, Taco
Post by TaP
[...]
Ik zag pas onlangs een Engelse website waar ze lampen aanbieden met twee
Luxeon 3Watt LED's erin. Als je nog op gang moet komen gebruikt ie maar
een
LED, bij hogere snelheden en dus meer vermogen, wordt de tweede LED in
gebruik genomen. Ze kosten slechts 140 pond.
Jasper Janssen
2005-10-05 17:06:26 UTC
Post by TaP
[...]
Mjah, valt mee. De Luxeons zijn wel meer efficient dan halogeen, maar niet
*zoveel* meer efficient.

Jasper