doorgebrande voorlampjes en de oplossing
michel
2003-08-08 19:53:39 UTC
Vrijwel iedereen die een dynamo op zijn fiets heeft en 30+ km/u rijdt kent
het probleem van de doorgebrande voorlampjes.
Ik heb mijn AXA HR die op mijn Rainbow Lyra zit een beetje aangepast door
een groter wieltje op het loopwieltje te monteren. Door de nu vergrote
diameter van het loopwieltje denkt de dynamo dat ik maar 20 km/u rijd als ik
er 30 rijd.
Een normale dynamo is gemaakt om zijn grootste rendement te veren bij 15
km/u en onder de 6 km/u doet hij niet zoveel.
Bij mij doet hij dus onder de 9 km/u niet zoveel (ik ga toch altijd sneller)
en bij 23 km/u levert hij zijn grootste rendement.
Door het vergroten van het wieltje slipt hij ook niet bij nat weer en draait
het stukken lichter. Ik merk het alleen aan het feit dat mijn licht brand,
anders weet ik niet eens of hij wel aan staat...
Ik ben blij zo.
TurboCT
2003-08-09 17:31:43 UTC
Ik had daar een 12V accu voor, hoef je ook niet zo te trappen om de dynamo
aan te drijven. Daaraan hing een 20W halogeenlamp en een LED achterlicht.
Werkte goed, alleen is alles er nu af omdat het me te zwaar werd en in de
zomer gebruik ik het toch niet.