met de ligfiets op de helling?
dOlfIJnTje
2004-05-29 11:28:50 UTC
Ik ga deze zomer met de ligfiets naar de Ardennen maar heb absoluut geen
ervaring met hellingen (ca 10%).
Wie van de ligfietsers kan mij hierover inlichten en eventueel nuttige tips
geven.
Groetjes en veel fietsplezier
B. Welmers
2004-05-31 11:01:31 UTC
Post by dOlfIJnTje
[...]
Ten eerste zorg voor een goed verzet. Dat is het belangrijkste. Veel
vermogen leveren moet je met een hoog toerental (kunnen) doen, anders mol
je je gewrichten. Toerental van ten minste 90 rpm is ten zeerste aanbevolen
(komt overeen met 3 keer rond in 2 seconden)

Ten tweede: zorg voor klikpedalen. Vooral in heuvels is dit echt een must.
Zonder klikpedalen ben je jezelf continu aan het tegenwerken om te voorkomen
dat je van de pedalen glijd.

Verder raad ik je aan om lid te worden van de ligfiets mailinglijst. Deze
nieuwsgroep is niet zo druk bezocht, die mailinglijst des te meer. Als je
je vraag daar stelt krijg je vaak een berg met nuttige tips over je heen.
Zie http://www.ligfiets.net/mailinglijst/

/Bastiaan
Familie Pronk
2004-05-31 17:27:04 UTC
Post by dOlfIJnTje
[...]
Veel fietsplezier. Wij hebben een paar jaar terug door de Ardennen
gereden, maar kijken daar qua heuvels en mogelijkheden niet erg positief
naar terug. Rijd je net lekker naar beneden, komt de volgende berg en
sta je weer stil. Wij rijden liever iets minder steile heuvels
(Noord-Frankrijk, maar ook Dordonge, Ardeche, midden Zwitserland,
Provence). Één keer in Duitsland 13% gereden: 5 meter en weer vasthouden
aan de vangrails (geklikt blijven) en dan weer verder, een kwestie van
het goede verzet kiezen.
Kortom: het kan wel, maar houdt er rekening mee dat het veel meer moeite
en uithoudingsvermogen kost.

Veel fietsplezier

Marcel
Dries
2004-06-01 20:17:05 UTC
Post by dOlfIJnTje
[...]
Toch al redelijk wat met de ligger in de heuvels gereden, ook met
bagage: Ardennen, Vogezen, Jura, Engeland etc. Ging lekker, zeker
bergaf.
Tip: Zorg ervoor dat je niet teveel meeneemt, en zorg ervoor dat je
lichter als 1:1 kan trappen, bijv. 32-22 (Achter-Voor)

Succes,

Gr,

Dries
Ernst-Jan Frölich
2005-05-12 15:43:22 UTC
Hallo

Nou ik ben met mijn Flevo 50-50 en aanhanger er doorheen gefietst naar noord
Frankrijk een paar jaar geleden. zo'n 45 kilo bagage mee. Het beste advies
dat ik je kan geven is zorg voor voldoende voer onderweg en zorg dat je
goede conditie hebt. Er is namenlijk maar een goede manier om boven te komen
en dat is... jawel fietsend! Lopen heb ik de eerste dag gedaan maar kost je
je rug, tenminste als ook zo'n lage fiets hebt als ik.

Maar het aller belangrijkste is "heb veel plezier en geniet van je
tocht....!"

Groet,

Ernst-Jan
Marcel Pronk
2005-05-12 20:06:36 UTC
Post by dOlfIJnTje
[...]
Fietsen in de bergen kan wel. Genoeg eten is zeker belangrijk zoals
Ernst-Jan al schreef.
Een goed verzet is ook belangrijk. Wij hebben altijd de ervaring gehad
dat we vaker een kleinere versnelling nodig hadden dan op de hybride
fiets. Niet alleen vaker gebruiken, maar ook het verzet zelf moet iets
kleiner. Iedereen die ik erover spreek is van mening dat je snelheid
bergop lager is dan met een hybride.

Zelf houden wij van de iets langere en dus minder steile heuvels, maar
dat is persoonlijk.

Veel plezier.