Nut en noodzaak velomobielverzekering
Noordkaapfujin
2011-09-11 21:11:29 UTC
Heehoi,

vrijdag aanstaande haal ik mijn nieuwe fiets op in Gent. Nu vraag ik mij af: Heeft het zin om een velomobielverzekering af te sluiten? Enerzijds kun je grote schade hebben aan zo'n kano en het is natuurlijk prettig daartegen ingedekt te zijn. Anderzijds zijn verzekeringen geen liefdadigheidsinstellingen en vraag ik me af of het niet aantrekkelijker is om voorzichtig te rijden en het risico zelf te nemen.

Wat zijn jullie ideeën en ervaringen?

Groet,

Noordkaapfujin
Bastiaan Welmers
2011-09-11 21:37:24 UTC
Post by Noordkaapfujin
[...]
Ik heb alweer een paar jaar een velomobielverzekering bij Van Herp
assurantiën in Eindhoven. Schade en diefstal voor een erg
schappelijk jaarlijkse premie van ongeveer 3% van de nieuwwaarde.

Hoe nuttig is het? Mijn fiets was ook nieuw, veel geld waard en het
zou erg zonde zijn geweest als er iets ernstigs mee zou gebeuren.
Eigenlijk is dat nog steeds zo. Je moet dan alleen wel zo stom zijn
om dat ernstige zelf te veroorzaken, van een Noorse berg af
en dan crashen ofzo ;)

Tot nu toe heb ik er geen aanspraak op gemaakt. Ik twijfel of ik
door moet gaan met de verzekering.

Groeten, Bastiaan
Mars
2011-09-12 06:49:54 UTC
Post by Noordkaapfujin
[...]
Ik rij nu zo'n 8 jaar onverzekerd velomobiel en heb een verzekering niet
gemist. Ik kan het risico makkelijk zelf dragen en verzeker eigenlijk
alleen die zaken waarvan het verplicht is of waarvan ik het risico niet
kan dragen. Als het om diefstal gaat, is het uiteraard van belang waar
je je fiets parkeert. Ik kan je afraden om het op station Delft neer te
zetten. Het grootste risico is waarschijnlijk vandalisme; daar kun je
niet veel tegen doen. Het is mij gelukkig nog niet overkomen.

Je hebt mogelijk meer aan een fotocamera en een setje schadeformulieren
in de fiets, voor het geval je betrokken raakt bij een aanrijding. Je
kunt eventueel nog een rechtsbijstandsverzekering overwegen.

/Mars
ga toch fietsen ... dat is pas stil
Guldan
2011-09-22 12:42:37 UTC
Post by Noordkaapfujin
[...]
Gefeliciteerd :)
Post by Noordkaapfujin
Wat zijn jullie ideeën en ervaringen?
Ik heb helaas na 2 weken ophalen al een schade geval gehad, gelukkig
viel alles onder de WA verzekering van de tegenpartij.

De afweging van verzekering wel of niet is lastig. Aantal zaken spelen
volgens mij mee.

1: afhankelijkheid van velomobiel (kosten vervangend vervoer :) )
2: eigen reserve kapitaal
3: eigen voorzichtigheid
4: locatie
enz

Voor mij heb ik het risico berekend dat ik minder geld kwijt zou zijn
als ik geen verzekering zou nemen. Let op ik woon in het onbewoonde deel
van Nederland en niet in het drukke westen.

Als je een verzekering neemt zijn er volgens mij maar 2 partijen die
velomobielen verzekeren. Deze verzekering zit aan een "transport
verzekering" gekoppel of hoe je dat ook noemt.

Door het schade gevalletje heb ik van de tegenpartij voldoende gekregen
om ook in de komende tijd zonder issues schades aan mijn velomobiel te
kunnen betalen. Dit doordat velomobiel.nl de schade heel goed en
goedkoop heeft kunnen repareren.

Met vriendelijke groet

Guldan - Strada