Ligfiets voor woon-werk
V.B.
2004-02-11 08:54:48 UTC
Hallo allemaal,

Ik ben me aan het orienteren op een ligfiets om van en naar mijn werk te
rijden, 17 km enkele reis.
Omdat ik "door weer en wind" fiets, en aan poetsen een hekel heb, ben ik
op zoek naar een fiets met een naafversnelling. Om mijn kleren niet al
te vies te laten worden lijkt het me prettig als de ketting en
kettingbladen goed afgeschermd zijn.
Kunnen jullie me een bepaalde fiets aanraden?

met groeten,

Victor
---
http://www.victorbos.com/ -Natuurfotografie
Dirk (news)
2004-02-11 14:35:42 UTC
Zelf heb ik een gelijkaardige afstand af te leggen. Nu rij il met een Nazca
Fiero, en voorheen met een M5 26/28. Beide fietsen waren OK voor mij, maar
eentje voor een ander aanraden is erg moeilijk. Dit is erg individueel
bepaalt. Je kan er best een aantal uitproberen: De meeste winkels verhuren
verscheidene fietsen en het huurbedrag krijg je meestal terug bij aankoop
van een nieuwe fiets. Veel info vind je ook op www.ligfiets.net

Succes ermee!

Dirk
Mark van Gorkom
2004-02-11 17:08:41 UTC
Post by V.B.
Ik ben me aan het orienteren op een ligfiets om van en naar mijn werk te
rijden, 17 km enkele reis.
En wat voor route? Winderig, veel stadsverkeer, vlak of niet?

17km is net ver genoeg om profijt te hebben van een wat snellere
(meetal dus lagere) fiets. Een versnellingsnaaf laat zich in vrijwel
elke fiets inbouwen.
Zelf rij ik de 14km (straks weer 50) enkele rijs met een Baron met 14
versn.naaf, en zonder kettingbuizen (maar zonder vieze pijpen!), maar
dat is mischien niet de meest logische keus, forensgewijs. Een
semi-lowracer (Challenge Hurricane, Optima Stinger, Nazca Fiero, etc.)
is dan comfortabeler en waarschijnlijk makkelijker in de omgang.
Verder vooral proberen welke fiets het beste past, via open dag en
huren.

Zou deze vraag ook eens stellen op de ligfietsmailinglijst (aanmelden
via www.ligfiets.net) die veel drukker bezocht wordt dan deze
nieuwsgroep.

m.v.g.,M.v.G.
Toran
2004-02-12 01:03:22 UTC
MM,

Ik zit met hetzelfde probleem.
Aan de kust, veel wind, rot weer en nog meer moois.
Zelf heb ik gekozen voor de Optima Lynxx met naaf.

Groetjes,

Toran-eind februari is ie er!
R.S.G. Küppers
2004-02-12 09:38:44 UTC
Hallo Victor,
Heb vorig jaar mijn racefiets moeten inwisselen voor een ligfiets vanwege
een hernia-operatie in de nek. Na de operatie zitten er nog 2 hernia's. Kan
de overstrek dus niet meer maken.
Ben me gaan orienteren op ligfietsplaza en heb gekozen voor een Challenge
Twister. Gebruik de fiets voor woon- werkverkeer (35 km heen en terug) en
ben bijzonder tevreden. De fiets rijdt zeer comfortabel met zijn voor- en
achtervering. Heb geen last meer van zadelpijn en rijd zonder al teveel
inspanning met een gemiddelde snelheid van rond de 26 km/uur.
Groeten Rob
V.B.
2004-02-16 09:26:42 UTC
Bedankt voor jullie tips en adviezen!