Probleem met de keting
Duckman
2006-05-04 07:09:50 UTC
Gelukkig niet met mijn fiets maar van een collega (nog geen ligger).
Het probleem is als volgt. Hij heeft 3 maanden geleden een nieuwe
keting met cassete laten zetten. Het was een oud systeem 6 speed. De
fietsen maker zegt het beste wat er nog te krijgen was op te hebben
gezet. Nu krap 1500 km later zijn zijn ketting voorblad en kransjes
versleten. Ketting is regelmatig in de olie gezet maar niet schoon
gemaakt. Dit is volgens de fietsen maker het probleem. Om dat je dan
een "schuurpasta" krijgt

Ik heb net gekeken .
De ketting schakeltjes zijn groter dan de afstand tussen de tanden. En
ligt hierdoor dus niet netjes op de bladen. Nu klinkt het mij raar in
de oren dat een keting binnen die tijd zo veel uit rekt.
Kan het zijn dat de schakeltjes niet bij de tandwielen past of dat het
oude voor blad niet bij de nieuwe spullen past?
Marcel
2006-05-04 19:42:43 UTC
Post by Duckman
[...]
Dit klinkt als een versleten voorblad. Door de slijtage is het blad iets
kleiner geworden dan bij een nieuw blad. Daardoor zijn de schakels
langer dan de afstand tussen de tanden. Omdat er kennelijk al ruimte
bestond toen de nieuwe ketting gemonteerd is is het probleem alleen maar
snel erger geworden: immers omdat het niet past gaat het wrikken.

Ik zou zelf nooit bij een normale fiets alleen de ketting vervangen.
Mijn ervaring is dat bij m'n ligfiets de levensduur van de ketting
gelijk is aan de levensduur van de bladen. Alleen is de ketting drie
keer zolang als normaal: de levensduur is dus ook veel langer.

Racefietsers schijnen elke 1000 km hun ketting te wisselen en zo met
drie kettingen al roulerend alles tegelijk op te rijden.

Kortom: volgens mij niet veel meer aan te doen, behalve alles vervangen.
Of dat de fiets nog waard is?

Suc6
Kees van der Meij
2006-05-04 20:15:56 UTC
Post by Marcel
Post by Duckman
[...]
Zoek met Google groups maar eens in nl.fiets op "kettingslijtage", daar
komen regelmatig interessante discussies voorbij!

Die 1000 km is trouwens schromelijk overdreven, als je goed smeert en
regelmatig de verlenging meet kun je veel verder rijden en toch je
ketting vervangen voordat hij je tandwielen beschadigt.

groet,
Kees van der Meij
Jawade
2006-05-04 20:39:08 UTC
Post by Kees van der Meij
Post by Marcel
[...]
Dus meten scheelt in slijtage....

Het ging over om de 1000 km rouleren.
--
Met vriendelijke groeten, Jawade.
Zin in een koffie- thee- of borrelpraatje? Kom naar alt.jawade.nl