stofkap Nexus naaf
impulse9
2008-01-26 12:25:10 UTC
Hallo iedereen,

Een paar weken geleden heb ik mijn sachs 3x7 combi in mijn Flevobike
Alleweder vervangen door een nexus premium 8 speed.
Aangzien ik toch geen achterrem nodig had, heb ik deze er ook niet
bijgekocht. De naaf doet het verder prima, maar ik maak met toch
zorgen over de plek waar de rem normaal met de naaf is verbonden.

Om de situatie nog wat duidelijker te maken heb ik een foto genomen:

Ik vroeg me af of hierover geen stofkap moet. Volgens de handleiding
(http://www.sheldonbrown.com/nexus8/pages/13.htm) zit de "dust cab"er
vlak achter, maar wat misschien nog erger is, is dat daarvoor nog even
een "ball-retainer" zit.

Nu ben ik dus bang dat er zand in deze kogel-ring terecht kan komen.
Bastiaan Welmers wist mij te vertellen dat naafdynamo's ook op deze
manier zijn ingebouwd, dus dat het niet ongebruikelijk is dat de er
geen bescherming over de handel zit.

Weet iemand toevallig of er nu eigenlijk een kap of afsluitdop over
heen zou moeten zitten?

groet,

Stefan
Bastiaan Welmers
2008-01-26 12:39:06 UTC
Waarschijnlijk heb je op nl.fiets meer kans op antwoord...

http://lh4.google.nl/stvadu/R5sflgZOl6I/AAAAAAAAACk/mBWcsTyIdeU/nexus.JPG?imgmax=1024